Malkøbing museum af Jesper Ilum Petersen, Morten Carlsen og Chris D’Amato

af d. 6. marts 2017

111

2014

978-87-996776-0-3

1. Udgave

Det fiktive Malkøbing museum danner rammen om 11 historier ud i det mystiske og uforklarlige in­denfor gyser genren. Noget af det udspringer fra sagn og myter, måske dem alle, men der var ikke rigtig noget, jeg har stødt på før. Jeg synes de tre forfattere har gang i et vellykket og spændende koncept, hvor de tager udgangspunkt i forskellige år, 1905-2002, så det på en måde bliver en tidsrejse, hvor hver tidsepoke sætter sit præg på historien. Historierne fra starten af århundredet er bl.a. krydret med den tids tale­måde, navneord står med stort begyndelsesbogstav og å er med dobbelt a. Hver historie starter eller slutter med dokumenter, spisesedler, emails m.m., som giver det hele et autentisk skær. Det har altid skærpet min læselyst, når bøger enten er illustrerede eller på anden måde bryder med ordene i grafiske indslag, som i dette tilfælde. Derudover vil jeg også rose den stemningsfulde forside, der smukt varsler den uhyg­ge og gru der følger…

Første historie, ‘Doktor Frank’, tager udgangspunkt i et finsk sagn omkring smeden Ilmarinen og den magiske genstand, han skabte. Noget af den findes naturligvis på museet, hvilket en besøgende tysker udnytter. Fin lille skæbnefortælling med en grum slutning.

‘Døren’ er en længere fortælling om en mystik dør med karm, udsmykket med underlige og obskøne udskæringer. Inden den ender på museet har flere personer underlige oplevelser med døren. En vir­kelig underholdene fortælling, og nok samlingens bedste. Herlig slutning!

Den korte ‘Vi flytter med’ giver os svaret på, hvorfor vi ligger vågen om natten, bebrejder os selv og tænker på nederlag vi har haft. Godt fundet på.

‘Lygtens skær’ er også en af de længere, stemningsfulde historier. Den rammer 80’er tiden rigtig fint med musikken og videoudlejning. Med udgangspunkt i hævn, en gammel forbandet lygte og en knaldroman går det grueligt galt for stort set alle personer.

Disse fire historier var dem der gjorde størst indtryk, og som jeg husker bedst efter at have lagt bogen fra mig. Nogle af de andre historier kunne godt virke lidt tynde, eller også efterlod de mig med en lidt tom fornemmelse, naturligvis med det forbehold, at min aldrende hjerne ikke fattede po­inten! I øvrigt giver det mig kun lyst til at genlæse historierne.

Jeg kendte kun Chris D’Amato fra ‘Delirium’ og de herrer Ilum og Carlsen har jeg ikke stødt på før. De har dog alle tre været med til at frembringe en sjælden uhyggelig samling af grumme historier. Har man, som jeg, læst de gode gamle ‘Gru’ blade, så er dette i samme boldgade. Man kan f.eks. næ­sten se Fætter Maddike for sig, mens han indleder ‘De tre fjer’.

Med ‘Malkøbing museum’ og ‘Delirium’ er Mojibake et af de forlag, der skal holdes øje med af un­dertegnede anmelder. Prøv i øvrigt at tjekke betydningen af mojibake, det er underholdende i sig selv!!