Mærket – af psykopatens spind… af Susanne Lykke

af d. 20. juli 2017

140

2017

978-87-93421-69-1

2. udgave

”Mærket – af psykopatens spind…” er en skræmmende fortælling fra virkelighedens verden, om hvordan et helt almindeligt menneske nedbrydes psykisk efter at have indladt sig på et forhold med en mand, der er psykopat.

Den midaldrende Pia er for nyligt blevet skilt fra sin mand, som hun har to mindreårige børn med. Skilsmisser er aldrig sjove, men hun har fast arbejde, og hun har fundet et hus, hvor hun og børnene kan starte på en frisk.

Selvom Pia ikke spekulerer i et nyt parforhold, forelsker hun sig i den jævnaldrende Jens, der bor i nærheden. Han er fraskilt og har to børn fra et tidligere forhold. Jens virker sød, han sender blomster og søde beskeder og er opmærksom – så Pia forelsker sig. Kærlighed gør blind, så hun spekulerer ikke over, at Jens har meget travlt med, at de skal forloves og flytte sammen i det hus, som Pia ejer.

Få måneder inde i parforholdet er Jens flyttet ind hos Pia og hendes børn – og hverdagen ændres. Han bliver verbalt modbydelig og beskylder Pia for alverdens dårligdomme. Han kører på hende psykisk, han drikker for meget, han kontrollerer hende så selvtilliden ryger. Forholdet er endt med at blive et psykisk fængsel, hvor hun mister dømmekraften og også mishandles fysisk.

Hun beder Jens om at flytte. Han griner hende op i hendes åbne ansigt og nægter. Pia går til kommunen, der nægter hende en akut-bolig, for hun kan jo bare sparke stodderen ud. Politiet kan ikke hjælpe, når der ikke er vidner til volden.

Efter et par måneder i helvede tager Jens en morgen på arbejde. Pia pakker de mest nødvendige ting, henter børnene og flytter ind hos en veninde – og så starter endnu en krig om at få Jens sparket ud af huset. Han truer hende på livet, han truer hendes børn, han brænder hendes indbo ude i haven, går i det hele taget til yderligheder for at hævne sig på Pia fordi hun er skredet.

”Mærket – af psykopatens spind…” er en autentisk fortælling om et forhold til en psykopat, og om hvordan det påvirker et normalt menneskes psyke og selvtillid at blive behandlet dårligt.

Der er tale om virkelig skræmmende og hård læsning, og jeg synes faktisk at det er lykkedes for forfatteren at give et overbevisende indblik i hvordan det er at leve sammen med en psykopat. Det må have været aldeles rædselsfuldt, og det er virkelig modigt af forfatteren at fortælle sin historie så åbent og nøgternt, som hun gør. Måske kan bogen være en hjælp for andre, der har prøvet at være i en nedbrydende relation – der er ingen, der har fortjent at blive behandlet på den måde.

”Mærket – af psykopatens spind…” er en god, men uhyggelig bog. Bogen fremstår overbevisende, måske på grund af de nøgterne og præcise beskrivelser af samlivet med en psykopat. Bogen er blottet for selvmedlidenhed, det er et gennemarbejdet og modigt værk, som gør læseren klogere.

Jeg sender en varm anbefaling af bogen ud i æteren og håber at de mennesker, der befinder sig i en nedbrydende relation, må få styrke og hjælp til at komme ud på den anden side som et helt menneske.