af d. 9. oktober 2009

523

2006

87-7394-949-3

Män som hatar kvinnor

Kaosfuglen Lisbeth Salander flyver højt over de antikapitalistiske faner i Millenium-trilogiens 1. del, men styrtdykker indædt ned i kønskampen.

Efter at være blevet jordet af én industri-magnat får journalisten Mikael Blomquist af en anden industrifyrste, Henrik Vanger, til opgave at løse mysteriet om en forsvunden slægtning. Der rodes op i familien Vangers mørke fortid, som på mange måder er lig med Sveriges lige så mørke fortid. En ond kapitalistisk koncern, en mulig mordsag, og en svensk elite i imaginær skrårem med sympati for 1930’ernes Tyskland er ikke langt fra det politiske tema i den hæderkronede Sjøwahl-Wahlø tradition.

Men under de velkendte politiske violiner på højre-venstre skalaen ligger den egentlige grundrytmne og dunker, som, titlen tro, handler om kvinders og mænds indbyrdes forhold. Selvom det umiddelbart kan indpasses i skabelonen for ‘det umage makkerpar’ præsenteres vi med samarbejdet mellem Blomquist og hans kvindelige partner, Lisbeth Salander, alligevel for noget overraskende forfriskende, nyt og uforudsigeligt.

For Lisbeth Salander stikker ud til alle sider – kulturelt, professionelt og socialt – da hun som punker, superhacker, og følelsesmæssigt indelukket på grænsen til det autistiske er noget for sig. Alligevel er det hende som bliver drivkraften i løsningen af mysteriet, hende som sidder inde med trumfkortene, og i modsætning til de sædvanlige actionbrag i bog- eller filmformat er det også hende, kvinden, som udøver den tiltrængte voldelighed da lokummet virkelig brænder på.

Uden Lisbeth Salanders mærkelige væsen og lurende farlighed, ville bogen i sig selv være en habil krimi i vanlig, svensk socialrealistisk tradition. Men med hende kastes der en håndfuld chili i retten, hvilket sparker krimien ud over den sædvanlige ramme. Det er Lisbeth Salanders originalitet der giver bogen nerve og skarphed og tilføjer en ukonventionel faktor til bogens ellers velordnede krimi-univers.

Lisbeth Salander sniger sig som en sortklædt ninja langs panelerne, og ad internettets usynlige veje, ind i læserens hjerte og sind. De 556 sider flyver afsted!