Made in the USA af Billie Letts

af d. 8. november 2011

369

2009

0-446-52901-X, 978-0-446-52901-3

Made in the USA

Lutie og Fate bor i Spearfish, South Dakota, en lille søvnig by hvor Lutie engang var byens gymnastiktalent. Siden hun vandt de mange guldmedaljer blev hun smidt ud pga. et usandt rygte og nu prøver hun desperat at være et eller andet igen. Som kun 15-årig har hun dog ingen ide om, hvad hun kan være berømt for i stedet. Fate er hendes nørdede lillebror på 11 år, som går i specialklasser for selvom han ingen venner har, har han hjerne nok til at dele ud af og en hunger efter mere viden.

Floy, som Lutie og Fate bor hos, falder en dag død om. Og fordi Lutie kun har hørt dårligt om fosterhjem og de sociale myndigheder beslutter hun sig for at tage til Las Vegas for at finde deres far. Han forlod dem for 1 år siden og de har ikke hørt noget siden, men det kunne jo ske at de endelig kunne finde familiefaren i ham i stedet for den alkoholiserede gambler.

I Las Vegas går det desværre ikke godt. 2 børn i en stjålet bil uden penge og venner, betyder en helvedes problemer for Lutie og Fate. De har godt nok en hemmelig hjælper, som efterlader beskeder til dem om, hvor der er suppekøkkener og et par æbler i ny og næ. Men i en by som Las Vegas finder Lutie og Fate hurtigt skyggesiderne og en dag hvor Lutie overfaldes træder deres hemmelige ven ind i lyset, da han bestemmer sig for at hjælpe. Han har selv sine problemer, men at se på mens 2 lys slukkes vil han ikke, så derfor tager han dem med ind i sin verden. En verden han vendte ryggen til for 15 år siden og derefter forsøgte at glemme med alkohol og stoffer..

For at være succesfuld som forfatter er du nødt til at have noget ekstra. Hvis du kan skabe en verden for læseren, som overvælder og fanger, så kan du for mig skrive om de skrækkeligste ting og jeg vil stadig læse bogen. Billie Letts bog om Lutie og Fate McFee er fængende, overvældende, skrækkelig og med det der lille drys af håb hun er så god til. Den er ikke oversat til dansk men den er let at læse – Det er hendes bøger generelt. Jeg bestilte den fra udlandet efter jeg fandt ud af at hun rent faktisk havde skrevet flere end de der blev oversat til dansk for et par år siden – begge to gjorde samme store indtryk på mig..

Billie Letts inspiration til denne bog er 3 spanske piger som hun var plejebedstemor for og igennem dem, lærte hun meget om fosterhjem og de børn der går igennem den procedure.