Måske er posten sulten af Einar Már Gudmundsson

af d. 4. maj 2019

165

2016

978-87-11-53707-7

Kannski er pósturinn svangur, oversætter: Erik Skyum-Nielsen

I 38 små godbidder, – korte tekster fra Reykjavik, demonstrerer forfatteren Gudmundsson, at han ikke kun mestrer digte og romaner, men også er suveræn når det kommer til noveller. Via forskellige fortællere, mest mandlige midaldrende bysbørn, oplever vi et nutidigt Reykjavik, hvor Gudmundsson vender virkeligheden let på vrangen og samtidig pointerer at virkeligheden altid overgår den skrevne realisme, for derefter at introducere Helge, der mener at invalidepensionen er kunstnerløn, mens ministerløn er invalidepension. Helge diskuterer med alkoholikeren Stina, der af sin værge presses til at få en abort. Heldigvis bryder hun sammen overfor abortlægen, der viser sig at være et helt menneske:

“Man har tvunget mig til det her indgreb,” sagde Stina. “Man kunne lige så godt have sendt mig til et slagteri.”

“Det tilkommer ikke mig at behandle Dem dårligt,” sagde lægen og bad Stina gå igen.

Stina ender med at blive kvalt i sit eget opkast i en brandert og barnet, “som det ikke lykkedes indtil flere slags sundhedspersonale at aflive, fik plejeforældre i den anden ende af landet.”

Gudmundsson har rystet posen godt, og finpudset sine indfald som en skulptør med sin hammer. Vi græder med Stina, undres med den excentriske Dr. Robert og bliver klogere på livet med Helge, receptionisten på Hotel Lón. Og forfatteren selv dukker op som fortæller på en tur i USA til Minnesota, hvor der ligger et islandsk samfund i byen Minneota. Smilet lurer i øjenkrogen og man er i tvivl om hvor brudfladen mellem fantasi og virkelighed ligger, for Gudmundsson overrumpler konsekvent og suverænt. Han formidler at livet består af en uendelighed af tilfældigheder, som det enkelte menneske ikke har den store magt over, og gør på de måde sin læser mere beredt på livet. Samtidig holder sig stringent til den usagte kontrakt han har med sin læser. Det kan kun stor kunst gøre.