Lyngby Trilogien af Thorstein Thomsen

af d. 6. april 2010

720

2009

9788763821544

Bøgerne i “Lyngby Trilogien” kan sagtens læses uafhængigt af hinanden, da det ikke er de samme hovedpersoner, der går igen i bøgerne. Tidsmæssigt spænder de fra 1950’erne til slutningen af 1980’erne.

“Bare vi har hinanden” er en selvbiografisk roman om drengen Gibber, der fortæller om livet med sin mor og stedfar Richard i 50’erne. Richard er en dejlig stedfar – han fortæller herlige historier og fantastiske eventyr og lærer Gibber mange ting. Selv om de ikke har så mange penge, har de gode oplevelser sammen som familie. Richard er sælger og fuld af ideer og godt humør. Men da han mister sit faste job og sin identitet og begynder at drikke, påvirker det naturligvis hele den lille familie.
En rigtig hyggelig bog, med alvorlige undertoner, om at være barn i 50’erne – og om hvor svært det kunne være at være uden fast arbejde og mangle penge til de daglige fornødenheder.

I “Roser til mor” er vi nået op i 60’erne. Hovedpersonen er den 16-årige Michael, halvdelen af duoen “Far og lille Michael”, der tager rundt i forsamlingshuse og på plejehjem og underholder – et job der efterhånden hænger Michael ud af halsen. Hans far forsøger af al magt at fastholde ham i rollen – det er jo også hans job og identitet der vakler, hvis Michael ikke vil være med mere. Denne bog er meget morsomt fortalt – jeg sad og klukkede flere gange mens jeg læste den. Det er en bog om ungdomsoprør, en tyrannisk far, der holder på sin ret, og en mor der prøver at glatte ud og holde sammen på familien. En rigtig god bog om at være ung i 60’erne.

Den sidste bog “Han er min bror” er den længste, og også den, der tidsmæssigt strækker sig over den længste periode. Hovedpersonerne er de 2 ret forskellige brødre, Jeff og Johnny, som vi følger fra de er store drenge til de er voksne mænd med koner og børn. Deres far, Leif, har altid knoklet, og har forlangt, at også sønnerne tog fat. Johnny følger den samme linje i sit voksenliv – han knokler i døgndrift for at kunne tjene penge til at tilfredsstille sin forkælede og krævende kone, Vibeke, som aldrig er tilfreds, men hele tiden vil have mere. Heller ikke Jeffs voksenliv er helt som han kunne ønske. Brødrenes sexliv fylder (for) meget i bogen, som ind imellem er lidt langtrukken.

Fælles for bøgerne er, at fædrenes adfærd og problemer går ud over børnene og deres mødre. Tilsammen tegner trilogien et fint billede af ca. 40 år i Danmarkshistorien – fortalt gennem helt almindelige menneskers livshistorier. Bøgerne er fortalt i et let og humoristisk sprog, men tager også fat på alvorlige emner og nogle af de kriser og sorger, der også er en del af livet.