Luftkastellet der blev sprængt af Stieg Larsson

af d. 31. oktober 2007

671

2007

978-87-7053-092-7

Luftslottet som sprängdes

Mange har i åndeløs spænding ventet på tredje og afsluttende del af Stieg Larssons krimitrilogi om det umage makkerpar Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist: “Luftkastellet der blev sprængt”. Med store forventninger begyndte jeg da også på de 671 sider, som romanen rummer, for endelig at få samlet trådende og med forhåbning om at sandheden om det svigt og den korruption, som Salander gennem årene har været udsat for, nu vil komme frem. Denne romans fokus, og det som driver læseren frem i fortællingen, er netop opklaringen af tidligere hændelser, der er blevet skildret i de to forrige bind “Mænd der hader kvinder” og “Pigen der legede med ilden”. Omdrejningspunktet i romanen er derfor sagen om Salander, men sideløbende opstår andre fortællinger, hvor det godt kan være lidt af en kunst at holde styr på det voksende persongalleri. Forfatteren hjælper dog læseren på vej ved hjælp af opsummeringer og detaljerede beskrivelser, og formår at få disse karakterer ind under huden på en, hvilket egentlig ikke altid er så behageligt.

Det som kendetegner et godt plot, er at der hos læseren opstår et begær efter at læse og vide mere, hvilket man må sige, at Larsson til fulde formår at tilfredsstille. Gennemgribende opereres der med begrebsparret det gode/onde i romanen, og det er i den modstilling, at romanen får sin nerve. Ligesom Salander konstant nager mistro til omverden, mærker man som læser også tvivl. Hvem kan man stole på i dette magtspil, hvor der både er tale om mord, retsovergreb, trafficking, bedrag og meget mere? Hvem er ond, og hvem er god?

Karakteren Salander får man bestemt også ind under huden, og jeg må sige, at det særligt er beskrivelsen af hende, som har fascineret mig i romanerne. Hun er utilnærmelig over for sine omgivelser og hendes handlinger er til tider uforståelige. Samtidig er man som læser fuldstændig på hendes side og ønsker brændende, at retfærdigheden skal ske fyldest. For at vende om på gamle Grundtvigs udsagn, ønsker man ganske enkelt, med slet skjult skadefryd, at de gode afslutningsvis vil le og de onde græde.