Lolita af Vladimir Nabokov

af d. 28. marts 2014

419

2014

978-87-02-04608-3

Lolita (amerikansk)

De fleste vil sikkert allerede være bekendt med Humbert Humberts historie: den 40årige litterat og underviser af fransk oprindelse, der flytter til USA og forelsker sig lidenskabeligt i den 12årige Dolores Haze, gifter sig med hendes mor for at kunne blive i barnets nærhed og som efter moderens/konens død, tager lille Dolores med på et vildt, årelangt ridt på kryds og tværs hen over USA.

Det er i grove træk handlingsgangen, men dermed er alt naturligvis ikke sagt. Som man nok kan forestille sig vakte historien harme, forargelse og decideret lynchstemning i 50ernes USA og den vil måske stadig støde nogle læsere i dag. Der er da heller ingen tvivl om at hr. Humbert er en modbydelig karl, men standser man sin læsning ved den alt for nemme forargelse, og ofrer man derved den æstetiske nydelse på den fortærskede fordømmelses alter, snyder man sig selv for en usædvanligt rig læseoplevelse.

Først og fremmest er Lolita et sprogligt mesterstykke. Nabokovs pirrende poesi flyder over af musik og sanselighed og selvom den lærde Humberts tale ofte vil forekomme nutidige ører uforholdsmæssigt gammelmodig og patetisk (Humbert er på mange måder arketypen på en europæisk intellektuel og æstetiker af den gamle skole), tager det ikke noget fra ordenes, især de sensuelt beskrivende, flimrende skønhed.

Humberts veltalenhed gør ikke blot bogen til en umiddelbar nydelse at læse, det er en stilistisk genistreg. Humberts charme, hans morsomt ubehøvlede og elegant skånselsløse sarkasme udvisker det moralske spørgsmål, leder læserens fokus og spiller kispus med hans forventninger. Han charmerer og besnærer læseren, så man i passager må overgive sig og faktisk sidder og holder lidt med den stakkels forelskede Humbert.

Naja Maria Aidt har skrevet et informativt og læseinspirerende forord, som dog er så tilpas analyserende at det med fordel kan læses som efterord, hvis en nogenlunde frisk og uhildet læsning ønskes.