Lodbrogsønnernes ran af Lasse Holm

af d. 4. april 2018

396

2018

9788740041514

Der er smæk for skillingen i dette andet bind om Ragnar Lodbrogs sønner. En rigtig macho-vikingefortælling, med plyndringer, kampe og drab, men også en fortælling der går så tæt på historiske fakta som muligt i en skønlitterær fortælling.

Året er 868 og Rolf Rapkæft sætter kursen mod syd som en del af en større vikingeflåde. Lodbrogssønnerne er med, og det samme er 2.000 stærke vikinger, der vil plyndre Spanien. Det bliver dog ikke en ufarlig plyndring og det går snart op for Rolf, at hans besætning er i stor fare. Da skibet som Rolf er ombord på farer vild på havet, begynder en eller anden at slå besætningen ihjel. En ad gangen. Men hvem?

Også i “Lodbrogsønnernes ran” indlægger forfatteren, Lasse Holm, et krimielement i historien. Men i modsætning til forgængeren, “Lodbrogsønnernes hævn”, virker det ikke helt så påtaget og ude af trit med fortællingen denne gang. Krimidelen får ikke så meget plads som tilfældet var i den første bog om Lodbrogs sønner, men indbygges som en naturlig del af fortællingen, og fungerer derfor meget bedre denne gang.

I seriens første bog, fik vi ved enhver lejlighed smidt en saga fra vikingetiden i hovedet, og det i en sådan grad at det forstyrrede flowet i fortællingen. Denne gang er det de gamle nordiske gudesagn forfatteren har kastet sig over, men som med krimielementet virker det også meget bedre denne gang. Gudesagnene indflettes hist og her som en naturlig del af fortællingen om vikingerne og den verden der var deres. På den måde understreger de historien i stedet for at blive en historie i historien.

“Lodbrogsønnernes ran” er baseret på historiske fakta om et plyndringstog til Spanien og Italien der fandt sted på det tidspunkt hvor fortællingen udspiller sig. Et togt hvor i hvert fald én eller to af Lodbrogs sønner var med. Flere af de andre medvirkende er også historiske personer, der får liv gennem forfatterens pen. Andre medvirkende er opdigtede til lejligheden, ligesom beskrivelserne af livet ombord på vikingernes langskibe også er fri fantasi. Vi ved ikke hvordan livet formede sig ombord på disse skibe, men jeg tror ikke forfatteren er langt fra virkeligheden.

Lasse Holm slutter bogen med en kort gennemgang af de hændelser bogen er bygget op omkring, ligesom han fortæller hvor han har måttet klippe en hæl og hugge en tå for at få det hele til at gå op i en højere enhed. Det gør noget rigtig godt for en historisk roman, at læseren lige får dette korte kig ind bag kulisserne i forfatterværkstedet.

Alt i alt er “Lodbrogsønnernes ran” væsentligt bedre end forgængeren. Lasse Holm er en dygtig fortæller, og han kan (gen)skabe fortiden så det næsten er som at være der selv. Sproget er levende, og understreger fortællingen. Historien er spændende og lærerig, og jeg glæder mig meget til næste bind i serien.