Locus Solus af Raymond Roussel

af d. 14. januar 2009

273

2008

978-87-02-06975-4

Locus Solus (fransk)

Locus Solus er en statelig ejendom i Frankrig med en magnifique park rundt om. Den tilhører videnskabsmanden Martial Cantarel, hvis grænseløse formue tillader ham at forfølge sine mangfoldige og mærkværdige projekter. En klassisk mad scientist i selve skildringen. Cantarel inviterer kolleger og standspersoner til en tur gennem parken, hvor den ene forunderlige Caro & Jeunet-agtige opfindelse tager form efter den anden. Fremvisning afløses af forklaring, det kolde hysteri bag det første giver plads til gru over mulighederne i det andet. Re-animering af dødt væv, genskabt fortid og forudset fremtid, magiske substanser, proportionsforvrængninger (noget alt for stort og noget alt for småt), biologiske versioner af tidsmaskinen, etc. Her er det hele, skildret meget selvfølgeligt og faktuelt. Uhyrlighederne fremstår som rå ubehagelige fakta i læserens sind i en ellers stadig hyggelig verden, og på den måde adresserer Roussel effektivt den gru som krigen skulle efterlade verden i. Det er spændende at se det tema udfoldet i litterær form i erfaringens samtid. Det er en tur gennem tidens videnskabelige moder og gennem Roussels personlige tvangstanker.

Vandringen gennem haven er spædet op med referencer til tidligere videnskabsmænd, bogværker og en masse andet tankegods som Roussel får proppet ind på den naturligste måde mellem vandringens bitre piller. Også de præsenterede personer metamorferer sig fra kapitel til kapitel. Det gør den svær at holde rede på, bogen, men samtidig er den skrevet så lokkende, sine steder stærkt poetisk, andre steder yderst nøgternt beskrivende, atter andre steder intens actionpræget, at vi lige vil læse lidt videre inden vi stopper dette vanvid som bogen også er. At oversætteren næsten ikke mærkes i denne komplicerede balancegang er en stor ros til Lars Vissings evne til at binde det franske og det danske effektivt og gnidningsløst sammen. Værket giver os surrealismens rødder i fuldt flor, en roman yndet af Marcel Duchamp, og en væsentlig inspiration for Alain Robbe-Grillet i 1950ernes noveau roman. Nu er den ankommet til vores tid og den er lige så stærk læsning som dengang den udkom første gang.