Lille frøken Mus Af Nils Hartmann og Birde Poulsen

af d. 7. januar 2008

28

2006

87-02-04445-5, 978-87-02-04445-4

Frøken Mus er den yndigste lille mus med de dejligste øjne, blødeste pels og videre i samme dur. Hun bor sammen med sin far og mor, som forguder deres lille datter og netop derfor ønsker de hende kun det bedste. De finder den bedste mad til hende, mens hun bare ligger og hviler sig eller plejer sit gode udseende.

Tiden nærmer sig, hvor det er tid for den lille Frøken Mus at gifte sig, og de stolte museforældre drager ud for at finde hende en mand. Men ikke bare en anden mus, næh, det skal være “den mægtigste skabning på Jorden”. De søger både højt og lavt for at finde den mægtigste. De spørger solen, som siger regnen er mægtigere, herefter går de til regnen, som henviser til vinden osv. indtil de til sidst ender ved rebet, der kan fortælle dem, hvem den mægtigste er. Det viser sig nemlig, at den mægtigste af dem alle såmænd er en lille fyr, som hver nat gnaver i rebet. Hr. Mus er navnet og da museforældrene ser ham, slår de begejstret poterne sammen.

Sød og hyggelig historie der helt sikkert vil vække begejstring hos det unge publikum. Man kan nemlig slet ikke lade være med at falde for de små nuttede væsener. Bogen er undervejs krydret med skønne og ultracharmerende illustrationer, som er fabelagtige og detaljerige at kigge. Jeg forundres gang på gang over illustrationerne i billedbøger, da man virkelig kan se hvordan der bliver kræset for detaljerne

Har du lyst kan du evt. kigge ind på forfatterens hjemmeside http://www.nilshartmann.dk/ og læse mere om ham, hans billedbøger og romaner. Bogens illustrator Birde Poulsen har også en hjemmeside, hvor man kan se eksempler på hendes imponerende illustrationer, disse kan du finde på http://www.birde.dk/.