Liget i lyngen af Lars Kjædegaard

af d. 28. april 2020

168

2020

9788763863759

Jeg har lige siden mine unge dage holdt meget af Gyldendals Tranebøger. Denne lette lille bog som passer perfekt i en taske og derfor nem at have med alle steder, vejer ikke meget men består af en stor samling af rigtig gode bøger til overkommelig pris. Nu er der så kommet fem nye gode traner, idet Lars Kjædegaard netop er udkommet med en helt ny krimiserie, med efterforskeren Agnes Hillstrøm og hendes assistent Otto Vang. Det at udgive en hel serie i et hug, er jo dejligt for læseren, ikke noget med at vente et år på hvad der nu kommer til at ske i den næste bog…nej det er bare at fyre den af.

Liget i lyngen, er den første af bøgerne. Vi møder den aldrende Agnes Hilstrøm, en noget kontant dame der ikke er til at løbe om hjørner med. Hun har været ude i en personlig krise, da hendes søn på nitten år blev dræbt af en flugtbilist, men er nu ved at komme videre i livet.  Da liget af en dreng bliver fundet ude på heden, bliver Agnes og Otto sendt til Bejdrup i Midtjylland for at opklare sagen. Det viser sig at være sønnen af rigmanden Alf Skjødt-Holm, ejeren af Lyneborg Gods. De to efterforskere tager op på godset for at underrette forældrene, men her er noget helt galt….

Mere vil jeg ikke røbe, men kan kun anbefale at læse bogen. Det er en letlæselig krimi, en af dem der egner sig til en tur på stranden eller en slapper i liggestolen. En lille hygge sag som er hurtigt læst, og så er det jo rart at gribe ud i bunken og gå i gang med den næste.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Gyldendal, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.