af d. 3. september 2018

324

1978

87-01-67571-0

Lastbilen - oversat af Christian Kock

2. udgave

’Lastbilen’ starter med at bogens hovedperson, tyskeren Willy Mohr, bliver arresteret af det spanske politi. Handlingen udspiller sig i et lille fiskerleje i Spanien engang i 50’erne under Francos styre. Mohr bliver afhørt om hans bekendtskaber med et par lokale, hvornår han sidste har set dem osv. Herefter springer historien i tid, hvilket den gør ind imellem gennem hele bogen. Vi hører om hvordan Mohr bor sammen med to nordmænd, ægteparret Dan og Siglinde. De nyder tilværelsen, bader, fisker, Dan skriver lidt til en avis og Mohr maler. På en fisketur i hårdt vejr sammen med de to lokale forsvinder ægteparret, og Mohr tror naturligvis ikke på, at det var en ulykke.

’Lastbilen’ er Per Wahlöös tredje roman og en fantastisk en af slagsen. Man kan med lidt god vilje godt kalde den en krimi, men først og fremmest er den et fremragende tidsbillede af Francos Spanien, med undertrykkelse, vejspærringer, strejker og oprør. Hvor Wahlöös samfundskritik i senere bøger bliver så tyk, at det bliver for meget (som f.eks. i ’Stålspringet’), så er det meget mere afdæmpet i denne. Selvom der er mange flere detaljer og beskrivelser af miljø og natur, så skriver Wahlöö befriende minimalistisk. Afhøringerne er korte, ordknappe sætninger, hvor man alligevel får indtrykket af, at politiet ved alt om den afhørte. Wahlöö tegner i øvrigt en tragikomisk streg mellem Mohr, der kommer fra Østtyskland, til det fascistiske Spanien, hvor det er ret let at finde nogle triste ligheder.

Selvom det er et par uger siden jeg læste bogen, så sidder den stadig dybt i mig. Mohrs tilværelse efter at være ladt alene er så smukt beskrevet, at det er de scener jeg husker bedst; hvordan han sidder på en cafe og venter på at båden kommer tilbage, hvordan han hutler sig igennem hverdagen uden penge, i det hele taget bare hans daglige trummerum med at fodre katten og passe hunden i det anspændte miljø, hvor sandheden langsomt kommer for dagen.

’Lastbilen’ er en opvisning i, hvordan man skriver en fængslende historie uden de store armbevægelser. Den emmer af atmosfære, begær, fattigdom, uretfærdighed og har en slutning, som John le Carré kunne have skrevet. Hvor ville jeg dog have undt Wahlöö at blive meget ældre end han blev, men hvor har han dog alligevel nået at give os så meget i hans alt for korte liv.