Længsel på bestilling af Janina Katz

af d. 9. februar 2009

218

2008

978-87-7456-728-8

Jegfortælleren i “Længsel på bestilling” er Olga, polsk jøde, bosat i Danmark, s.23 “Til daglig bor jeg i Danmark. Herfra min verden går. Ofte går den tilbage til mit gamle land, min gamle by, min barndom og min ungdom.” Gennem en årrække tager hun på ferie i Israel en gang eller to om året, hvor hun hver gang opholder sig på det samme hotel, det samme værelse. Disse ferier er det bærende element i romanen, herfra hendes verden går, tilsyneladende, for her har hun som 65årig indledt et forhold til den 38årige yemenit Sammy, familiefar, altmuligmand på hotellet, s. 11 “Sammy – min otteogtrediveårige Lolita. Mine gamle lårs sidste ild.” Omkring denne mand, en analfabet, som kun har få engelske ord til sin rådighed – og Olga behersker ikke hans sprog – kredser og kredser Olgas tanker og følelser. I sin fascination af og hunger efter denne yngre mands krop, efter samværet med ham, frustreres hun gennem årene gang på gang af den kendsgerning, at meningsfuld, betydningsbærende, verbal kommunikation mellem dem er ikke-mulig, s. 26 “Hvis vi kunne tale sammen, ville jeg fortælle dig om mine drømme, og du ville fortælle mig om din moder, som du aldrig har forladt.”

Hendes tanker om Sammy afbrydes igen og igen – uden nogen tydeligt fremtrædende struktur – af bogens øvrige emner. Tankerne om Olgas jødiske herkomst og om den skæbne, der blev hendes familie til del i Auschwitz dukker op igen og igen, s.12 “Jeg er født i Kraków i Polen… Da krigen kom, delte vi andres skæbne… Vi skulle jo alle dræbes.” Et andet tyngende emne er erindringerne om moderen og det særdeledes komplicerede forhold, Olga har haft til hende. Minder om ungdommens venskaber dukker op, og under sine ophold i Israel har hun kontakt med barndomsvennen Moniek, der viser hende landet på adskillige køreture.

Olga arbejder på en bog, hvis to hovedpersoner, børnene Allergia-Aquamarina og David, gennem hele romanen dukker op, næsten som reelt eksisterende figurer med egetliv. Behandlingen af disse emner, smidt ind i hinanden, giver romanen et sært svævende, fragmentarisk udtryk, en slags iboende rastløs søgen – efter hvad? Som læser kommer man i nogen grad på en opklaringsopgave; allerede titlen kan give hovedbrud, man må spørge sig selv, om det er muligt “at længes på bestilling”. Tilsyneladende besvares spørgsmålet s. 170 “Jeg nøjes med at mumle for mig selv, at jeg skriver en bog om længsel med en lykkelig slutning” og s. 218 “Og det gør jeg også [siger ja]. Til det hele… Vrøvl! Flyet lander.”

En bog, der på grund af den løse komposition og de i mangfoldige retninger omkringstrygende tanker, er lidt kompliceret at læse og få styr på – og som vækker til mangeartet eftertanke.