af d. 14. oktober 2015

267

2014

978-87-996898-3-5

Kvit

1 udgave 1 oplag

“Kvit” er Christian J.D. Dirksen sidste krimi i en serie på fem om vicepolitikommissær Bjørn Bruhn og hans folk, og synes jeg helt klart den bedste af de fem bøger. Christian Dirksen siger selv, at han ikke skriver klassisk krimi, men eksperimenterer med litterære udtryk og fra bog til bog tager fat på forskellige temaer som politik, religion eller andre menneskelige forhold. Ét tema går dog igen i alle bøgerne, håndteringen af den svære kærlighed. som ikke altid rigtigt falder ud som man ønsker. Det sidste ved jeg ikke helt om passer i denne bog, det har været rigtigt i de fire forrige, men lige netop i denne synes jeg at en stor del af kærligheden flasker sig.

Plottet i bogen er fantastisk, to kvinder deler samme mand, og begge kvinder oplever nogle skræmmende ting som for den ene får et fatal udfald. Der er ikke sparet på mord, vold og uhygge, og allerede fra første side er man fanget af bogen. Vanen tro er de enkelte kapitler dedikeret til de forskellige aktører, en stil der bevirker, at vi får samme hændelse belyst fra flere sider, og det er en form der tiltaler mig meget især fordi det lykkes Christian J.D. Dirksen at gøre det på en glidende måde, således at fokus hele tiden er på sagen.

“Kvit” er også lidt mere stram i handlingen end de forrige bøger, der er ikke så mange sidespring og det er lidt befriende.
Så alt i alt kan jeg virkelig anbefale at læse “Kvit”, det er ikke en forudsætning at have læst de forrige bøger, men det giver selvfølgelig en større indsigt i forholdet mellem de enkelte betjente, at man også kender det der ligger forud.