af d. 29. oktober 2015

392

2015

978-87-02-17898-2

The girl on the train

1.

Alle mine alarmklokker ringede, stopsignalet lyste rødt, alligevel hoppede jeg med på toget. Alar­men plejer ikke at slå fejl, som regel når en bog bliver hypet så meget som ‘Kvinden i toget’ er ble­vet, så kunne det betyde, at undertegnede anmelder skal holde sig langt væk, men man bør på den anden side ikke ignorere femstjernede anmeldelser på bogrummet!! Og det var en fejlalarm denne gang, ‘Kvinden i toget’ er en fremragende spændingsroman.

Alkoholikeren Rachel kører hver dag med toget forbi en lille engelsk forstadsby. For det meste hol­der toget ved et stopsignal ved siden af et kvarter, hvor hun ikke kan lade være med at følge med i et ægtepars liv. Hun giver dem fiktive navne, jobs, interesser og forestiller sig hvordan deres liv er. Især kvin­den, som hun kalder Jess. Et hus længere nede af gaden kigger hun helst ikke på. Der bor Rachels eksmand med sin nye kone og barn, et barn som Rachel aldrig kunne skænke ham. Hun er stadig håbløst forelsket og forsmået og kan ikke lade være med at kontakte ham. Da Jess så en dag for­svinder, lige efter Rachel har observeret noget underligt fra togvinduet, kan hun ikke lade være med at blande sig i efterforskningen.

Historien bliver hovedsagligt fortalt i 1. person af Rachel, nærmest i dagbogsform. Den skifter ind imellem over til den forsvundne kvinde, som fortæller sin historie fra et år tilbage og frem til nuti­den. Senere i bogen dukker en tredje fortæller op, og så bliver det for alvor spændende. Den dag­bogsagtige fortællerstil er meget underholdende, Paula Hawkins skriver og beskriver utrolig sikkert. Alene hendes indsigt i en alkoholikers trang er skræmmende godt, og man kommer helt ind under huden, især når man får adgang til fortællernes inderste tanker. Samtidig er det altid spændende at få samme episode beskrevet af to forskellige fortællere, hvilket ofte gentager sig i bogen.

Paula Hawkins har tidligere og uden stor succes skrevet seks bøger under pseudonymet Amy Silver. Hun stod i finansielle problemer, da hun skrev ‘Kvinden i toget’. Bogen blev solgt til forlag og film inden blækket var helt tørt og succesen vil ingen ende tage. En dejlig historie i sig selv og fuld fortjent at hun nu får succes, for det har været en fornøjelse at læse en spændingsroman der rent fak­tisk er spændende uden vanvittige bestialske mord og malplaceret action. Bogen og plottet er helt nede på jorden, men som sagt også helt inde under huden….