Kvinden i toget af Paula Hawkins

af d. 17. oktober 2015

320

2015

978-87-02-17898-2

Det var med store forventninger at jeg gik igang med Paula Hawkins’ “Kvinden i Toget” eller rettere “The Girl On The Train”, da jeg læste den på engelsk. Jeg har ind imellem haft gode erfaringer med at læse på originalsproget engelsk, men kun engelske (britiske) bøger. Der er en anden snert i det engelske sprog. Specielt Ben Elton, men også Nick Hornby er super at læse på engelsk. Mit råd er at kaste sig ud i det selvom man kan føle sig usikker på det engelske.

Denne bog skuffede IKKE.

Den var intens på den krybende måde, hvor man følger Rachel fra en mere naiv og uskyldig position eller rolle i historien til, lag på lag, at give hende tyngden og dybden. Plottet og dermed også flowet i bogen anderledes og frisk. Herligt med nogle debutanter der ikke er så skolede. Der er mange krimier eller dramaer der er bygget over samme læst.

Et aspekt af bogen jeg nød meget var det typiske britiske leben, og tilgang til livet, i de mange suburbs. Engelsk litteratur og også tv- og filmmediet har en tradition for at ramme være dybt socialrealistisk og indlevende, men næsten altid med en underliggende humor, der altid forsøger at forklare realiteterne. Hjertet (humoren) forklarer hvad hjernen (realiteterne) opfatter. Et eksempel er Rachels måde at tackle hendes nye liv på, det depressive og alkoholismen, men det kommer også fint frem i middelklassens “boredom” og kedsomhed med Megans betragtninger og dilemmaet mellem målet (en familie og ro) og driften (hendes higen efter noget andet). Det er ramt spot on, med den herlige subtile engelske måde at fortælle og forklare tingene på.

Læs den. Det er et veldrejet drama og også krimi, selvom jeg synes den er mere det første. Den får 4 stjerner, da den ikke er et mesterværk, men en ualmindelig god og underholdende bog, der indfriede mine forventninger. En forfatterdebut der stråler og lover godt, selvom hun får det svært med en “2’er”.