Kvinden i buret af Jussi Adler-Olsen

af d. 3. marts 2010

378

2008

978-87-567-8754-3

3

De mange positive anmeldelser gav mig lyst til at læse Jussi Adler-Olsens bøger. Og efter at have læst den første, må jeg tilslutte mig koret med de rosende ord. Det var virkelig en fornøjelse at gøre hans bekendtskab.

Hovedpersonen Carl og hans meget specielle makker, Assad, udgør den nye afdeling Q, der skal tage sig af gamle, uopklarede sager. En stor pose penge til afdelingen og en chance for at stuve den noget besværlige Carl af vejen i et kælderrum ved at gøre ham til chef for afdelingen, synes at være en genial plan. Carl har tænkt sig at tage meget afslappet på sit nye job – man skal jo ikke overanstrenge sig – men Assad bryder med sin arbejdsiver og sit store engagement ind i den attitude. Den første sag det umage makkerpar går i gang med at opklare, er Merete Lynggaard sagen. Kvinden forsvandt for 5 år siden på en færge, men hendes lig er aldrig fundet, og sagen er ikke opklaret.

Sideløbende springer bogen 5 år tilbage, til 2002, og til Merete Lynggaard, som vi følger dels i tiden før hun forsvinder, dels efter – så læseren ved hele tiden hvor hun er, men ikke hvorfor.

Bogen fangede med det samme, der var spænding fra først til sidst. Det er en af de krimier, man ikke kan slippe når man først går i gang. Fantastisk velskrevet er den også, personskildringerne er helt i top, og især Carl, denne øretæveindbydende person, som man samtidig får stor sympati for, fordi han ikke lader sig manipulere eller koste rundt med og fordi hans stædighed, når det gælder, er utrolig godt skildret – dels på hjemmefronten, dels på jobbet, og i omsorgen for kollegaen Hardy, der ligger lam i en hospitalsseng. Også Assad er lige i øjet, denne mand med de mange talenter, en gave for Carl at få ham som makker. Sprogligt er der mange finurlige og meget virkelighedstro afsnit og dialoger. F.eks.: “”Heftigt”, brummede Jesper, mens han stirrede ud ad vinduet. Carl kunne ikke huske, hvornår hans papsøn sidst havde sagt så langt et ord så tidligt om morgenen. Men det var fandeme rammende”.

Jeg kan absolut anbefale denne bog til enhver der holder af en god og spændende krimi. Jeg glæder mig til den næste – det er fordelen ved at læse en lidt ældre bog: de 2 næste i serien er udkommet, og ligger og venter.