Kunsten at græde i kor af Erling Jepsen

af d. 6. januar 2006

213

2002

87-21-02009-4

“Kunsten at græde i kor” er en medrivende fortælling om en 11-årig drengs barndom i en sønderjysk landsby i 1960´erne.

Hovedpersonen og historiens fortæller er den 11-årige dreng, der sammen med sin tyranniske stodder af en far går til alle de begravelser de kan komme til i lokalområdet. Selvom de ikke er inviteret til begravelserne holder faderen alligevel taler for de pårørende mens sønnen lægger ansigtet i de rette, sørgmodige folder. Det ender altid med, at de pårørende står og græder over talerne og sønnens sørgmodige blik.

Baggrunden for at tage til begravelse og holde tale for folk de ikke kender særlig godt er enkel: en god tale holdt for sørgende mennesker hjælper på omsætningen i forældrenes lille købmandsbutik.

“Kunsten at græde i kor” er fortællingen om en dårlig og utryg barndom, hvor en hel familie ligger underdrejet faderens “psykiske nerver” – disse “psykiske nerver” er blevet værre efter at drengens storesøster er holdt op med at ligge sammen med faderen på sofaen om natten.

Bogen er på trods af de alvorlige emner ofte skrevet med humor – sikkert for at man ikke skal blive totalt deprimeret. Personerne er meget troværdige og sproget er flydende og letlevende. Bogen er meget anbefalelsesværdig fordi den giver et godt indblik i, hvordan børn ser på tingene når der foregår så alvorlige ting som incest og verbal mishandling inden for hjemmets fire vægge. Derudover bør bogen læses fordi den er god til at indfange stemninger og fordi alvorlige emner beskrives uden at bogen bliver ynkelig eller fuld af selvmedlidenhed.