Kunsten at dø af Anna Grue

af d. 8. december 2009

409

2009

978-87-567-9152-6

Kunstneren Kamille Schwerin kommer en dag hjem fra arbejde og finder sin gamle mor død i lejligheden. Kamille vidste ikke, at moderen var på besøg og bliver endnu mere chokeret da hun finder alle hendes skulpturer knust til ukendelighed.

Kamille, der altid har haft et anstrengt forhold til moderen, er intrigant, selvforherligende og kynisk og får snart vendt begivenhederne til sin egen fordel, idet hun laver en happening ud af de knuste skulpturer og moderens død. Da hun samtidig udsættes for mordforsøg, mistænker politiet hende for selv at have forvoldt hærværket og moderens død – men intet kan bevises.

Et års tid efter får Kamille tilbudt at deltage i et reality-TV-show med titlen “Morderjagten”, hvor deltagerne isoleres på en lille ø og en efter en skal være enten morder eller den der bliver myrdet efter SMS-afstemning fra seerne. Men alt går ikke som forventet, for inden TV-showet skydes i gang bliver Kamille myrdet – og under opklaringsarbejdet af dette mord, afdækkes det første mord også.

Kunsten at dø er 3. selvstændige bind med makkerparret Dan Sommerdahl og Flemming Torp – en interessant konstellation.

Jeg synes, bogen var meget blandet – optakten var spændende og medrivende, men da bogen startede på optakten til reality-TV-showet mistede jeg lidt interessen, det føltes som en moderne kopi af en Agathe Christie historie – og strengt taget var hele reality-TVshow-delen lidt irrelevant i forbindelse med plottet, der kunne have været afdækket på anden vis.

Jeg er mest til kriminalromaner, som man ikke kan lægge fra sig, når man er begyndt – og denne roman holdt en hel uge for mig – så umiddelbart har jeg ikke behov for at læse de to foregående bøger. Beklager.

En god ting ved romanen var, at persongalleriet var listet forrest i bogen – noget jeg havde stor glæde af, fordi jeg læste historien over flere dage.