Kun hvis du har lyst af Margaux Fragoso

af d. 21. september 2011

320

2011

978-87-12-04553-3

Tiger, Tiger

“Kun hvis du har lyst” er en selvbiografi om en pædofil mands misbrug af en lille pige – Margaux. Hun lærer Peter at kende da hun er 7 år – han er omkring 50 – hvor hun besøger Peter sammen med sin mor. Peter er spændende at besøge – han har en masse dyr, som Margaux hjælper med at passe, han er god til at lege, og modsat hendes egen far skælder han ikke ud. Langsomt vinder han både Margaux og hendes mors tillid. Margaux får masser af opmærksomhed, omsorg og kærlighed, hvilket hun ikke er vant til – han fortæller at han elsker hende – og hun elsker også Peter!

Moren er psykisk syg og er ind imellem indlagt, hun får medicin, som sløver hendes sanser. Hun tør ikke forlade manden, af frygt for at datteren bliver taget fra hende. Peter bliver hendes ven og fortrolige. Efterhånden som de besøger Peter oftere og oftere, slapper moren af, og overlader i stigende grad datteren til Peter. Da Margaux er 8 år beder Peter hende for første gang om sex – men “kun hvis du har lyst” – han fortæller samtidig, at det er helt normalt at to mennesker, der elsker hinanden har sex – og hun elsker jo Peter og vil ikke gøre ham ked af det. I 15 år finder misbruget sted – det slutter først da Peter begår selvmord.

Hendes far er en bitter, hidsig mand, der skælder ud, får vilde raseriudbrud, og de er begge to bange for ham. Han er ikke en far hun kan betro sig til – på den ene side råber han at vil vide sandheden – for straks efter at sige, at hvis den gamle mand har rørt hende, vil han ikke længere kendes ved hende!
“Han kunne finde på at skrige, at vi var skyld i, at hans liv var forbandet, at han aldrig ville blive fri igen, at Gud ikke kunne sende ham i helvede, for der var han allerede, og at han ikke forstod, hvad han havde gjort for at gøre sig fortjent til at blive belemret med to byrder: en syg kvinde af en hustru og et vilddyr af en datter”.

Det er en utrolig velskrevet bog, fortalt i et meget nøgternt og refererende sprog. Den giver et virkelig nuanceret billede af både den pædofile, forældrene og barnet – uden at virke fordømmende. Men samtidig er man ikke i tvivl om at denne lille pige har mistet sin barndom og ungdom – afskåret fra at være sammen med jævnaldrende – der var kun Peter. Det er en modig bog – modigt af Margaux at skrive denne bog om det, der i alle de år har været hemmeligt. En vigtig bog – fordi den på den en troværdig måde – man får historien fra pigen selv – tager fat på et tabubelagt emne. Og mest af alt en rystende, urovækkende bog! Man bliver fanget ind i fortællingen, grebet af den, ja, den er umulig at lægge fra sig igen før sidste side er læst.