Krukken og Stenen – en historie fra det runde bord af Tage Skou-Hansen

af d. 19. marts 2012

181

1990

87-00-14944-6, 87-00-14945-4

I “Krukken og Stenen” møder vi hovedpersonen Tove, der i sin søgen efter kærligheden, ender i et trist ægteskab med arkitekten Ejnar, i Århusforstaden Risskov.

Tove har i sin bagage et forhold med nazi-sværmeren Aksel, der faldt for de allieredes kugler under landgangen i Normandiet. Denne ulykkelige kærlighedshistorie, danner sammen med Toves fars alt for tidlige død, grundlag for hendes irrationelle og følelsesprægede sind. Ejnar har derimod karakter af at være en stille tænker, og dette kommer til udtryk i såvel hans væremåde, som hans funktionalistiske arkitektur. De to personer er altså meget forskellige i deres grundsubstans, så det er ikke overraskende, at deres kærlighed gradvist falmer bogen igennem.

Parallelt med bogens kærlighedshistorie, handler den også om den danske funktionalismes fallit. Ejnars arkitektoniske projekt med at bygge gode, billige arbejderboliger, ender i den rene fiasko, da ingen ønsker at bo i de betonkarréer, han får bygget. Der skal ikke megen fantasi til at koble betonblokkerne i bogen med virkelighedens betonblokke, som udgør Gellerupparken. Denne kritik af funktionalismen var dog for længst udtrykt adskillige gange da bogen udkom, så det er mildt sagt ikke det mest originale, vi har set fra forfatterens pen.

Bogen hænger ganske udmærket sammen, og Tage Skou-Hansen fører os med sikker hånd igennem hele handlingen. Desværre gør denne sikre føren-igennem, at bogens kritikpunkter bliver alt for ekspliciterede, hvilket får den til at virke en smule banal. Bogen er let læselig, og yder rimelig god underholdning i et par timer, men så heller ikke mere end det. Hvis man skal fange Tage Skou-Hansen hvor han er bedst, så er min anbefaling, at man i stedet læser “De Nøgne Træer” eller andre bøger fra Holger serien.