Kronvidnet af Morten Frich

af d. 14. januar 2012

344

2011

978-87-7108-046-9

En ung mand fascineres af Hells Angels. Han er selv lille og splejset og er nærmest besat af tanken om at blive stor og muskuløs. Derfor begynder han at tage Dinabol og træne i et lille kælderparadis sammen med andre “utilpassede” unge. Kasper begynder efter et stykke tid at blive mere muskuløs, han tager stadigt flere og flere stoffer og begynder at forhandle træningstøj – naturligvis ulovligt importerede kopivarer. Kasper har et organisationstalent udover det sædvanlige, og skønt han hele forløbet igennem konsekvent undlader at gå med rygmærke, bliver han en mere og mere integreret del af det århusianske Hells Angels miljø. Bandekrigen mellem Hells Angels og Bandidos sætter dog gang i interne omrokeringer i klubberne, idet dele af toppen i Hells Angels ikke ønsker den væbnede bandekrig i tilstrækkelig høj grad. Nogle af Kaspers mest trofaste kontakter ekskluderes og Kasper går også en hård tid i møde. Han tager på, har ikke tid til at træne, tager flere og flere stoffer. Han er magtliderlig og må kontinuerligt prøve at aflæse, hvem der er hot og hvem der er not. Efter hjertebanken, panikanfald og tab af stabile kontakter må Kasper Vetter dog tage sit liv op til revision, og beslutter sig for at blive en del af vidnebeskyttelsesprogrammet.

Morten Frich fortæller i forordet til “Kronvidnet – Hells Angels indefra”, at han har været meget grundig i forhold til at tage kontakt til de mennesker som Kasper Vetter fortæller om i bogen. Alligevel er bogen selvfølgelig tydeligvis et videreskrift over hans dagbogsoptegnelser og er som sådan loyal overfor Kasper Vetter. Og det er netop dette, der hele tiden virker forstyrrende på mig. For hvordan kan en ung mand, der i den grad er magtliderlig og havesyg alligevel insistere på at fremtræde som et etisk velfunderet menneske, der f.eks. langt hen ad vejen afviser at handle med stoffer? Hvordan kan Kasper Vetter gang på gang redde sig ud af den ene umulige situation efter den anden ved hjælp af psykopatlignende træk og alligevel altid være bevidst om “det rigtige” og “det forkerte”.

Bogen er et enestående indblik i en kultur, der er fremmed for de fleste. Men den er desværre også et efterrationaliseret, glorificeret billede af en ung mand, der egentligt bare flygter fra det lort han i mange år velvilligt har været en del af.