af d. 25. april 2009

1438

2004

87-02-04967-8, 978-87-02-04967-1

Vojna i mir

“Krig og fred” står på utallige lister over verdens bedste bøger, men ikke på bestsellerlisten. Så er det overhovedet værd at læse en klassiker som “Krig og fred” i dag?

Den godt 1440 sider lange roman tager sit udgangspunkt i Napoleonskrigenes tid i starten af 1800-tallet. Vi befinder os i Rusland, der forbereder sig på at kæmpe mod Napoleon, hvis hær vinder den ene knusende sejr efter den anden. Således også ved Austerlitz, hvor de forenede russisk-østrigske styrker må flygte fra den franske kejser. Første bind følger dernæst tiden derefter og lægger op til andet binds grundige behandling af den helt afgørende episode i Ruslands historie i det skæbnesvangre år 1812. Napoleon erobrer Rusland til og med Moskva, men både vinteren og de franske styrkers opløsning som følge af lovløshed og plyndring i den russiske storby betyder, at krigslykken vender. Russerne fordriver de franske invasionsstyrker, og det bliver indledningen til tegningen af et nyt Europakort.

Alle disse historiske fakta har Tolstoj styr på, men det, der gør fortællingen levende, er hans indsigt i de mange personers følelsesliv og hans ubesværede skift af synsvinkel mellem de tre russiske familier, som udgør den menneskelige kerne i Tolstojs stort anlagte historiefortælling.
Tolstoj lader ustandseligt sit syn på historiens gang skinne igennem hele værket: De store bevægelser i historien er ikke en mands værk, men et sammenspil af alle menneskers vilje tilsat en ikke ubetydelig del tilfældighed.

Tolstojs sprog er virkelig godt og flydende, men af og til har man en fornemmelse af at blive præsenteret for temaer, som allerede er blevet beskrevet grundigt. Dertil kommer et relativt stort antal citater, som først er på fransk og derefter oversat til dansk. Og endelig bliver man nødt til at give den omfangsrige fortælling tid til at synke ned, så bogen kan af disse grunde være lidt lang at komme igennem. En grundig redaktion kunne have reduceret sideantallet betydeligt, uden at det ville have gjort noget for selve historien.
Det ændrer dog ikke ved, at det bestemt er værd at læse denne klassiker. Ikke bare for at sætte et hak ud for bogen på listen, men fordi den giver et godt indblik i en vigtig historisk epoke, og fordi Tolstoj formår at trække de store historiske linjer ned på et menneskeligt plan via sine fine beskrivelser af personernes følelser og handlinger.