af d. 9. juni 2018

319

2018

9788702232066

The Chalk Man - oversat af Steffen Rayburn-Maarup

1.

Her er en fantastisk bog, som tilmed er skrevet af en debutant. Ud over at være en krimi har den meget, meget mere: gode historier, et fantastisk sprog, humor, teenageproblemer, pinlige forældre, sociale forskelle, abortmodstandere og en ung gravid kvinde er blot nogle af bogens elementer.

Vi følger en gruppe venner i 1986, hvor de er 12 år. Her møder vi Eddie, som er bogens fortæller, og hans 4 venner: Nicky, Metalmickey, Fede Gavin og Hoppo. De bor i en lille engelsk by, hvor de må underholde sig selv i deres fritid.En sommer flytter en ny lærer til byen, en høj, tynd og bleg mand. Han giver Eddie ideen til en ny leg, som de tager til sig: de 5 venner tegner symboler med kridt, en slags kode, hvor farven på kridtet og tegningen fortæller de andre, hvem der lavet tegningen og hvad den betyder.

En dag fører kridttegningerne ud i skoven – og fundet i skoven ændrer livet for vennerne, ja faktisk for hele byen.

30 år senere bor Eddie stadig i byen, tilmed i sit barndomshjem, hvor han har selskab af Chloe, en ung kvinde, der har lejet et værelse i huset. En dag modtager Eddie et brev – i brevet ligger en tegning af en kridtmand og et stykke kridt. Vennerne har fået tilsvarende breve, og det er starten på nye voldsomme hændelser i den lille by – der ribbes op i fortiden og sandheder, som har været gemt væk, ser dagens lys.

’Problemet er, at hvem der end sendte brevene, lykkedes projektet for dem. De har lindet på låget il æsken. Den, jeg har forseglet og låst inde, allerbagest i hovedet. Og når først den er åbnet, Eds æske, er den, ligesom Pandoras pokkers besværlig at lukke igen. Hvad værre er: Det, der ligger på bunden af den, er ikke håb. Men skyld.’

Bogens handling foregår skiftevis i 1986 og 2016, med Eddie som fortæller både før og nu. Det fungerer fantastisk, og binder barnet og den voksne Eddie sammen.

Bogen er virkelig spændende, og dertil utrolig velskrevet. Den fortæller levende om venskaber blandt 12-årige, ’bandekamp’ mod bøllerne i byen, hvor det går voldsomt til. Vi hører om de voksne, hvor særligt den nye lærer, hr. Halloran, med sit rolige væsen og forståelse for de unge får stor indflydelse på Eddie – indtil også hans liv tager en voldsom drejning. Vi hører om Eddies og vennernes forældre – forældre, som ikke ved hvad der foregår, en far der får Alzheimer og ikke længere er sig selv, barndomshjem på godt og ondt.

Der sker flere dødsfald og drab, både i 1986 og 2016, og spændingen holdes til sidste side. Der er en masse sidehistorier, som alle har relevans for fortællingen, og trådene bindes sammen på elegant og yderst tilfredsstillende vis. Små spor lægges undervejs, men først senere forstår man, at det var spor. Personerne virker levende og virkelige, de er meget troværdigt beskrevet, dialogerne flyder naturligt, ligesom miljøer og stemninger i bogen beskrives så ægte, at man kan se det for sig.

Jeg er meget begejstret og kan varmt anbefale bogen.