Kragepigen af Jerker Eriksson & Håkan Sundquist

af d. 4. juni 2011

427

2011

978-87-11-41697-6

Kråkflickan

En dreng findes mishandlet og død, mumificeret nærmest, ved en tunnel i Stockholm. Ingen har set hvordan han er endt der, eller hvad der er sket – Men værst af alt; ingen savner ham, og hans identitet er på det nærmeste umulig at fastslå. Da flere mishandlede drengelig dukker op, og politiet stadig står uden spor, begynder sagen virkelig at blive problematisk for kriminalkommissær Jeanette, og idet drengene ikke savnes gives hun ikke ressourcer til at efterforske sagen i dybden. At livet på hjemmefronten ligeledes er kørt ud på et sidespor gør heller ikke livet lettere, med en søn der føler sig overset og en mand der ikke tjener penge, og virker ligeglad med den forsat forværrede økonomiske situation.

Samtidig møder man Sofia, en psykolog med ar på sjælen efter et ophold i det krigsramte Sierra Leone. Hun arbejder med patienter der har været udsat for lidt af hvert; tidligere børnesoldater, kvinder udsat for pædofili, afdankede berømtheder, og voldsdømte.

Sagen med de myrdede drenge bringer de to kvinder sammen, i et forsøg på at finde svar, da en af Sofias klienter viser sig måske at være indblandet i sagen.

Endnu en svensk krimi, var min umiddelbare tanke da jeg først fik fat i bogen. Og en dyster en af slagsen, med døde børn og mishandlede kvinder i fokus. Men man drages ind i bogen, og selvom den i starten kan virke en smule forvirrende med meget korte kapitler og spring mellem nutid og datid og mange forskellige hovedpersoner giver denne skriveform dog mening i sidste ende. Man vil gerne vide hvad der er sket, og hvordan det går hovedpersonerne. Men må advare læseren om en åben slutning, og fortsættelsen må man vente helt til oktober med at få!