af d. 10. november 2003

234

2002

87-583-1280-3

El Oro del Rey

Dette er bind 4 i serien om Kaptajn Diego Alatriste y Tenorio.

Alatriste hyres af en udsending fra hoffet til at kapre en galeon, som kommer til Spanien fra Amerika med masser af guld ombord. Han må alliere sig med en række mere eller mindre pålidelige lejesvende for at samle mandskab til den farlige mission.

I de bedste passager er denne bog om Alatriste som en af barndommens ture i Tivolis sørøverskibe, hvor man kunne sidde og kigge ind på skuden med de typer, der hører til i en god pirathistorie. Selvom kapringsscenen kun udgør en mindre del af handlingen, er det også spændende at følge opbygningen med scener, hvor Alatriste og bogens fortæller, den sekstenårige Inigo Balboa, vandrer rundt i byen for at samle en broget flok sammen til det beskidte job.

Inigo er blevet en mere selvstændigt tænkende person, og den spirende romance med den skønne frøken Angélica de Alquézar danner god kontrast til lejesoldaternes barske liv. Samtidig har forfatteren en ræv bag øret, for damen er nok himmelsk at skue, men en djævel i forklædning. En anden fordel ved Inigos modning er, at han mere end i de tidligere bind i serien optræder som deltager i løjerne, og det er ganske enkelt mere læsevenligt, når det meste af handlingen er oplevet af ham selv. Førhen var han mest krønikeskriver på anden hånd, og den vinkel var ikke så befordrende for spændingen.

Endelig er bybilledet fra Sevilla anno 1626 perfekt skildret uden at den del tager overhånd. Efter nogle langtrukne bind i begyndelsen af Alatriste-serien slår Pérez-Reverte i den grad gækken løs, og når det sker, er hans evne til at skabe dramatik i historiske rammer næsten uden sidestykke.