Kongamato af Mikala Rosenkilde

af d. 9. oktober 2020

665

2020

978-87-7171-679-5

Ifølge Wikipedia er krytozoologi (pseudo)-videnskaben om mytologiske eller uddøde dyr der antages at eksistere, selv om der ikke findes beviser. I Danmark har vi kun én kryptozoolog, som ikke har noget med Mikala Rosenkildes ’Kongamato’ at gøre, men i bogen er Morten Lange kryptozoolog og rejser til et afsidesliggende område i Afrika, for at opsøge kongamatoerne, som er store øglefugle der rygtes at hærge i regionen. De kan vel nærmest sammenlignes med den uddøde Pterodactylus.

På sin rejse møder han Anna, der skal arbejde som frivillig hos en dyreværnsorganisation, der tager sig af aflivningstruede dyr, som rige mennesker har købt og bittert fortrudt. Efter opholdet på Lion & Lamb bliver dyrene genudsat i naturen. Stedet ejes af Alakim og hans gudesmukke kone Dana, der huserer i et paladslignende resort, med udsigt ud over Lion & Lamb. Dana og ikke mindst hendes excentriske bror er involveret i at udvikle et skønhedsprodukt, baseret på en sjælden plante, og de ligger i hård konkurrence med et firma, der ejes af Morten Langes onkel…

Det er ikke så underligt at bogen er på 665 sider, da der er mange historier og lag gemt i romanen, også flere end jeg har nævnt. Alligevel kunne jeg godt have brugt en lidt skrappere redigering, der kunne have kortet historien lidt ned, da flere gentagelser kommer til at virke trivielt i længden. Der er alt for mange kapitler der foregår i ægteparrets stue, hvor Dana stordrikker og smadrer glas og hvor den stakkels hushjælp ikke laver andet end at gå efter hende med kost og fejeblad. Og lidt for mange episoder med vilde dyr der overfalder de hvide fjolser i junglen.

Men bogen er tydeligvis skrevet med stor indsigt i Afrika og Afrikas natur, hvilket er med til at give fantasyfortællingen en vis autenticitet, og jeg var glimrende underholdt, til trods for de trivielle episoder, der heldigvis ind imellem bliver afbrudt af de mere mørke kapitler hos Eugene og de uhyggelige kongamatoer, den del af bogen synes jeg fungerede rigtig fint.

Til trods for de få fodfejl, så skriver Mikala Rosenkilde overbevisende godt og levende, jeg så nærmest hele bogen for mig som en film. Netop hendes indsigt i Afrika gør historien nærværende, og så er de mytologiske kongamatoer bare et fedt element i historien, smukt blandet sammen med mere eller mindre excentriske personer, farlige dyr og en utæmmelig og usikker natur.

De mange sider til trods, så er slutningen lidt hurtig og abrupt, men eventyret slutter vist ikke her, da den fornemme debut er planlagt til at fortsætte som en serie. Jeg venter spændt….

Anmeldereksemplar