af d. 11. maj 2010

282

2010

978-87-11-42628-9

Club Dead

Klub Død” er tredje bog i serien om servitricen Sookie Stackhouse, der kan læse tanker, og kærester med vampyren Bill, og her er tale om en treer der både holder stilen og tempoet.

Bill har påtaget sig en hemmelig opgave for vampyrdronningen af Louisiana. Selv ikke hans chef, Eric, kender til det før Bill pludselig forsvinder. Han har fortalt Sookie, at han skulle til Seattle, men i stedet er han taget til Mississippi, og her er han blevet kidnappet. Eric opsøger Sookie for at overtale hende til at tage til Jackson og forsøge at finde Bill, da han ikke kan overtræde vampyrreglerne og selv søge efter ham.

Sookie siger ja, selvom hun opdager, at Bill har løjet for hende – og ikke kun om hvor han skulle hen – og snart befinder hun sig i et fremmed vampyr-territorium med den yderst tiltrækkende varulv, Alcide, som sin hjælper. Endnu en gang er hun blevet involveret i vampyrernes verden, og denne gang bliver det svært at slippe levende fra det.

Jeg er blevet helt vild med historierne om Sookie. Charlaine Harris uddyber sit univers for hver bog, så denne gang hører vi bl.a. lidt om, hvordan vampyrerne har opdelt landet i forskellige kongedømmer, og der kommer flere detaljer ind om varulvenes samfund. Sookie er både slagfærdig og sympatisk og fortæller sin historie med masser af humor og selvironi. Historien er fuld af action, og selvom Harris enkelte gange tager en genvej for at få brikkerne til at passe sammen til sidst, så holder plottet i det store hele vand.

Charlaine Harris har sin helt egen stil, og det er interessant, hvordan hun opbygger et univers, der passer helt fint ind i vores virkelighed med så forskellige skabninger som vampyrer, varulve og trolde. Det bliver spændende at se, hvilke væsner hun kan få med i de næste bøger, og jeg glæder mig til at læse bind fire, som heldigvis ligger klar på natbordet.

Serien om Sookie Stackhouse danner baggrund for tv-serien “True Blood”.