Klokken slår af Ester Bock

af d. 16. april 2009

247

2009

978-87-02-07224-2

Da Adelheid Schildt i 1999 fylder 88 år, tager hun en beslutning. Hun vil dette år skrive alle sine tanker og erindringer ned i en slags dagbog som hendes datter skal læse, når hun engang er borte. Og det er ikke så lidt den ældre dame har at berette om. Hun er vokset op i en tysksindet familie i Sønderjylland, hvilket har lagt kimen til den ene af hendes største hemmeligheder: Hun var nazist som ganske ung. Adelheid fandt dog ud af sandheden bag ideologien, da flere jødiske børn forsvandt fra den skole, hun underviste på, og hun brød straks med sin nazistiske familie. I stedet blev hun aktiv i modstandsbevægelsen, men kom sig aldrig over dem, hun ikke nåede at hjælpe, før hun indså sin fejltagelse. Den anden store hemmelighed hun vogter over, er hvem der er faderen til hendes eneste barn, datteren, der blev født i 1952. Adelheid forsøger at forsvare sit valg som enlig mor i dagbogen, og beskriver et liv fyldt med de ting, der følger med, når man ikke er som alle andre i 50’erne og 60’erne. Hun har sine grunde til at holde faderens navn hemmelig for datteren, hvilket også kommer til udtryk, da hun endelig får fortalt den længe ventede hemmelighed.

Bogen er som sagt en slags dagbog fortalt af den aldrende Adelheid. Hendes liv er spændende læsning, og man føler med hende i fornægtelsen af den nazistiske familie, som hun dog kommer på talefod med igen mange år efter. Men det har krævet mange ofre og fortielser at nå så langt. Selvom bogen er spændende, er den desværre også ret forudsigelig, og jeg synes ikke det var svært at komme på sporet af den mystiske fader til barnet. Men ikke desto mindre har Ester Bock skabt en dejlig stille fortælling om en kvindes liv gennem et spændende stykke danmarkshistorie, hvor Adelheids små betragtninger af livets gang fortælles på en meget nuanceret og hjertevarm måde.

Adelheid slutter 1999 af med håbet om, at få et oldebarn inden hun dør. Det håber jeg hun når.