af d. 10. september 2014

93

2007

87-01-76171-4

Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen

Kan peberkager indeholde for meget peber og kan en ræv gøres til en barmhjertig og hjælpsom én af slagsen?

Thorbjørn Egners bog er efterhånden blevet en klassiker som alle børn stifter bekendtskab med på et eller andet tidspunkt – om det så er i form af en bog, en cd med muntre sange eller et teaterstykke. Selv har jeg haft den som lydbog som barn, men da jeg faldt over den som bog på biblioteket, tænkte jeg, at den historie måtte læses.

Historien er en samling af fortællinger, som foregår over kort tid i Hakkebakkeskoven. Vi møder Klatremusen, som går rundt og synger til enhver, som vil høre på ham (og for det meste i Hakkebakkeskoven er det de fleste), Morten Skovmus, der er glad for kager fra bagermester Harepus’ bageri og der er mange flere i denne skønne historie. Mikkel Ræv er dog ikke deres bedste ven og en dag spiller de ham et puds i bageriet efter at Harepus’ lærling har kommet et kilo peber i kagerne i stedet for nogle spiseske. Men de er nogle snu rade i det bageri og da ræven ikke vil betale for hans peberkager, giver de ham blot nogle med for meget peber. Han lærer dog sin lektie gennem denne bog og efter at der er blevet indført en form for demokrati i skoven (hovedpunktet for denne indførsel er at man ikke må spise hinanden) bliver der ro og orden i Hakkebakkeskoven. Men ikke alle bor her i denne skov og ting og sager sker før bogen er slut.

Denne bog er fint illustreret af forfatteren selv og de er perfekte til en børnebog. Ikke for mange og ganske udramatiske tegninger for børnene, som læser denne bog eller får den læst op. Egners måde at fortælle på er ganske skøn og det er også ham, der står bag “Karius og Baktus” samt “Folk og røvere i Kardemommeby” og det er bestemt med god grund at disse bøger i dag betegnes som børne-klassikere.

Jeg kan anbefale den måde til børn og voksne, da voksne også kan lære lidt af denne bog.