. Hvordan man skygger en Ildspruder.
. Hvordan man kommer tæt på en drage.
. Hvordan man kommer endnu tættere på.
. Hvordan man kommer rigtig, rigtig tæt på.
. 101 måder at ihjelslå drager på.

Men det bedste af det hele er, at din dreng lærer, hvordan han skaffer lige netop dig en stor bunke guld!”

Wiglaf passer absolut ikke på ovenstående beskrivelse, da han er den eneste i hans store og desuden ret usympatiske familie, der gider bestille noget. Men Wiglaf er tidligere blevet spået af en troubadour, som har sagt til ham, at han en dag bliver en helt. Da den ret undertrykte dreng ser opslaget fra Dragedræberakademiet, øjner han en chance for at få sin drøm opfyldt. Faren er i første omgang mest indstillet på at sende en af Wiglafs luddovne brødre af sted, men da ingen af dem gider, får Wiglaf lov. Men han skal ikke komme tilbage uden guld!

Wiglaf kan overhovedet ikke se sig selv som nogen dræber og det med god grund, for han er en meget dyrevenlig person. Han kan faktisk end ikke slå en flue ihjel. Sammen med sin gris Daisy tager han til skolen, men det er ikke helt, som han har forestillet sig det.

Foretagendet lugter langt væk af profit, og dem der står bag akademiet virker heller ikke helt rene i kanten. Faktisk virker det ret meget som om, at de er mere interesseret i pengene, som eleverne muligvis kan hente hjem fra de ihjelslåede dragers huler, end i elevernes velbefindende. Kort tid efter Wiglafs ankomst til skolen, får de en besked om, at en drage ved navn Gorzil har slået sig ned uden for byen Tålløse. Den har gjort krav på, at byen ofrer en dreng og en pige, og hvis det ikke sker, vil den brænde byen ned til grunden. Rektoren på Drageakademiet beslutter sig for at sende to 1. års elever af sted for at stoppe dragen, inden den æder de to ofrede børn. Wiglaf bliver sammen med drengen Eric udvalgt, men er de mon allerede parat til at stå ansigt til ansigt med en farlig drage?

Jeg kan varmt anbefale bogen, da det er en sjov og spændende fantasy historie, som samtidig er forholdsvis letlæst. I lighed med mange andre fantasybøger er der en ret underkuet hovedperson der pludselig skal løse en konflikt for at blive helt, så plottet er genkendeligt. Men bogen fængede på grund af den underliggende humor og de mange komiske episoder som Wiglaf kommer ud for.

Vildt charmerende forside som forestiller Wiglaf med et virkelig forskræmt udtryk i ansigt. Bogen rummer en del helsides illustrationer hvor de spøjse figurer og forskellige scener er afbilledet. Bagerst i bogen er der en årbog, udformet lidt som en blå bog, et pudsigt indslag, hvor man lige kan få overblik over personalet på akademiet og de vigtigste hovedpersoner.

Bogen kan læses fra 10 år og er velegnet til højtlæsning.