Karla og Katrine af Renée Toft Simonsen

af d. 10. juli 2007

197

2004

87-567-7165-7, 978-87-567-7165-8

Det er sommerferie og Karla skal på tur sammen med familien. Hvert år tager hele den pukkelryggede nemlig på lejr og de plejer at hygge sig sammen. I år har Karla dog et meget stort ønske, nemlig at få sin bedste veninde Katrine med sig. Katrine får til Karlas store glæde lov og pludselig tegner sommeren meget lysere, for Karla glæder sig til at vise Katrine det hele.

Sommeren bliver fantastisk for de to piger, der oplever en hel masse. En dag får de lov at gå alene til byen efter snolder, men på tilbagevejen bliver de stoppet af nogle uopdragne lømler, som vil have deres penge. Heldigvis skræmmer en anden dreng dem væk og pigerne kommer i snak med deres redningsmand. Især Karla bliver meget glad for Jonas, og inden sommeren er omme får hun sit første kys. Lidt gys og spænding er der også plads til, da børnene opklarer et mysterium og fanger en indbrudstyv.

En pragtfuld pigebog med alt hvad dertil hører af sjov, spas, spænding og en lille romance. Jeg har læst forfatterens andre bøger og kan kun anbefale dem til børn og barnlige sjæle. Historierne er skrevet med et glimt i øjet, og de er både hyggelige og ufatteligt morsomme at læse. Især Karlas lillebror synes jeg er fornøjelig, han er en herlig lille fyr, som gør tingene på sin helt egen måde.

“Karla og Katrine” er en selvstændig fortsættelse til “Karlas kabale”, og i denne serie er der indtil videre yderligere udkommet “Karlas svære valg” samt “Karla og Jonas”. Udover serien om Karla har Renée Toft Simonsen skrevet to billedbøger “Lillebror og Silver” samt “Lillebror og kysse-kvælerslangen” med Karlas lillebror som hovedperson, bøger der henvender sig til drenge fra 4 år.

Kan læses fra 8 år.