Kald mig prinsesse af Sara Blædel

af d. 5. oktober 2006

310

2006

87-595-2451-0

Som mange af de debuterende forfattere inden for genren femikrimi, har Sara Blædel valgt at slå igennem med en gennemgående hovedkarakter. Hun har tidligere udgivet bogen “Grønt Støv” hvori hun introducerede Louise Rick og karakterens veninde in spe, Camilla, som er journalist. Louise Rick er kriminalassistent og Camilla er opsøgende sensationsjournalist. En slags tosidet dansk pendant til Lisa Marklunds Annika med samme appetit på historier og sans for retfærdighed som mangel på et privatliv.

Emnet i “Kald mig prinsesse” er meget aktuelt, det handler om internetdating og de fordomme der er om emnet. Samt selvfølgelig en krimi-tilgang i form af en psykopatisk Prince Charming, der tilsyneladende hellere vil voldtage sine ofre end dyrke lidt tilfældigt sex med dem, som ofrene ellers først tilbyder.

Desværre er bogen udover at være vanvittig medrivende også meget kritisk ang. hvem der dater på nettet og hvilke typer de er. Der tegnes det stereotype billede af en jomfrunalsk, lettere kedelig kvindetype, som for nogens vedkommende stadig bor hjemme og regeres af sin omgangskreds. Dette er de ofre som Prince Charming efterlader i sit kølvand og desværre også den opfattelse som politi og journalister har af segmentet internetdatere.

Det kan irritere en garvet nørd som jeg, der har fundet sin kop lykke på nettet, at der tilsyneladende stadig hersker en ide om hvordan liv i cyberspace er. Men tilbage til emnet: bogen er godt skrevet, plottet hænger heldigvis rigtig godt sammen og personkaraktererne er velbeskrevet. Sara Blædel har klart en lovende karriere inden for denne genre i vente.

I oktober måned 2006 sælges hendes debutbøger “Grønt støv” og “Kald mig prinsesse” desuden til 50 kr hver, som en måde at rejse penge til Brystkræftforeningen; “Støt brysterne” i forbindelse med hendes udnævnelse til ambassadør for foreningen. Så hvis du tilfældigvis er i velgørende humør, både for at støtte brystkræftforskning og dig selv indirekte, så smut ned hos din lokale boghandler i oktober måned og hjemtag et par glimrende bøger. For jeg tvivler ikke på at “Grønt støv” er ligeledes spændende.