Kalak af Kim Leine

af d. 13. august 2013

345

2007

978-87-02-05531-3

Kalak

Norge i slutningen af 70´erne. Den 17-årige Kim har endelig fået nok af at vokse op i et stærkt troende miljø, hvor hele familien er medlemmer af Jehovas vidner. Han tror ikke på Jehova og stikker derfor af hjemmefra – hele vejen til København, hvor hans danske far bor. Faderen, der er udstødt af Jehovas vidner, fordi han lever et syndigt liv som homoseksuel.

Kim mener han vil blive fri og få flere muligheder i livet ved at bo hos sin far. Han tager grueligt fejl. Et par dage efter ankomsten til Danmark forgriber faderen sig på Kim – et misbrug, der fortsætter et år indtil Kim ikke kan klare skammen mere.

De næste årtier bliver hektiske for Kim. Han bliver uddannet sygeplejerske, gift med danske Lærke, som han også får to børn med. Familien bor først i Danmark, men bor i lange perioder på Grønland, hvor Kim arbejder som sygehjælper på forskellige stationer. Hverdagen består af arbejde, sidespring med forskellige grønlandske kvinder, der har lige så lidt styr på tilværelsen som Kim har.

Kim skifter ofte job, ligesom han ofte skifter en elskerinde ud med en anden. Som om det ikke var nok påbegynder han også et misbrug af stoffer for at dulme smerten og kedsomheden – indtil han bliver opdaget, bliver fyret – og starter forfra i sit nye job.

Ægteskabet går med tiden i stykker – og mens Lærke bor i Danmark med børnene fortsætter Kim sit raid mod afgrunden – flytter til Grønland, fortsætter misbruget – indtil arbejdspladsen fyrer ham og han sendes på afvænning.

Først mange år efter søger Kim at komme på højkant – gå til psykolog, konfrontere faderen med misbruget, undskylde sin opførsel over for sine børn.

Får Kim tjek på sit liv igen – du må læse bogen for at finde svaret!

“Kalak” er en hård bog, der behandler emner som incest, svigt og flugt fra virkeligheden. Tonen er nøgtern og inviterer ikke til at man får ondt af hovedpersonerne. Det er bare en beskrivelse af, hvad der sker når forældre misbruger deres magt og hvilke konsekvenser uansvarlighed har for børn. Det er en meget overbevisende og læseværdig bog med overbevisende personbeskrivelser og et spændende handlingsforløb. Denne bog bør alle læse fordi den sætter en virkelighed på dagsordenen som ingen af os må lukke øjnene over for. En fabelagtig læseoplevelse, som jeg belønner med 5 stjerner.