Kærlighedens Antarktis af Sara Stridsberg

af d. 2. november 2019

313

2019

9788793661301

Kärlekens Antarktis

Kroppen dør først, men vi forsvinder først helt, når der ikke længere eksisterer nogen, der nævner vores navn. Jeg-fortælleren i ’Kærlighedens Antarktis’ er død. En mørk, regnfuld aften kører en kunde hende ud i en skov. Han har ledt efter én som hende. Ledt efter et menneske han kan slå ihjel. Et menneske der ikke kender til frygt. Men til slut (gen-) kender hun frygten alligevel.

’Og det var juni, det var måneden til at forsvinde, måneden til at blive fundet i stykker, måneden til at miste sit hoved, sin tunge og sit køn.’

De døde er alene. De har masser af tid til at gennemgå deres liv på jorden helt ned i de mest smertefulde petitesser. Romanen skrives i korte afsnit i to spor. Hovedpersonen fortæller sit liv, fra barndom og frem til længe efter hendes død. Hun kan følge med i det hele derfra, hvor hun er. Hun fortæller om forældrene, Ivan og Rakshas, kærlighedsforhold, der var så intenst, at børnene var overladt til hinanden. Om første gang med stofferne, om gaden, om at være ligeglad med alt på nær kærligheden. Kærligheden til sin mor, til lillebroderen og til de to børn hun får med den lige så fortabte Shane. To børn som må vokse op i familiepleje, nu med en myrdet mor. Det er råt og alligevel tåleligt, fordi døden har lagt en vis afstand til det, hun ser.

Disse afsnit afløses af genoplevelser af hendes sidste timer i live. Igen og igen gennemgår hun dødsøjeblikket med læseren som modvilligt vidne. Da jeg havde læst om hendes mord tre gange, var jeg ikke træt, men tværtimod fanget ind af sproget og benovelsen over en forfatter, der kan gentage samme utroligt mørke historie på ganske få sider og alligevel gøre det nyt for læseren hver gang.

Sara Stridsberg skriver historier så intense, at hovedpersonerne flytter ind og bliver. Det gjorde hun i ’Drømmefakultetet’ fra 2007, hvor Stridsberg skriver en roman over den amerikanske feminist Valerie Solanas liv. Sjældent har man læst noget som Valerie – et sammensurium af intelligent, ødelagt vanvid. ’Kærlighedens Antarktis’ er stadig en litterær roman men langt mere tilgængelig.

Læs anmeldelse af Drømmefakultetet.