Kære dumme døde Vik af Caroline Ørsum

224

2015

978-87-638-4014-9

Selma er forelsket i Vik. Og Vik er forelsket i Selma. De to er kærester, og som sådan er alt jo fint. Lige bortset fra, at det kan være svært at overskue, om det nu er den eneste ene man har fundet, når man ikke er mere end 19 år eller deromkring. Selma og Vik er da også begyndt at mundhugges en hel del, og Vik gider ikke nær så tit at tilbringe til sammen med Selma. Og så er der lige det faktum, at han er blevet set oppe ved tanken med en eller anden lyshåret pige.

Hvem det er har Vik ikke tænkt sig at fortælle Selma. Han har tænkt sig at køre hjem. NU. Også selvom han har fået et par øl. Vil Selma måske med eller hvad? Ja, det vil hun, for hun har brug for at snakke med Vik, og sige, at det måske ikke skal være de to længere.

Det når Selma bare ikke, for Vik mister kontrollen over bilen og de to kører galt. Vik dør. Selma slås med forbrændinger over det hele, en utiltrækkende teenagekrop, et lyshåret pige som hun ikke aner hvem er. Kan man tilgive sin døde kæreste, at han Måske så en anden? Kan man selv leve videre uden at vide, hvem det var? Og hvis man nu finder ud af sandheden, er det så muligt at leve viedere med den?

”Kære døde dumme Vik” er en ungdomsbog, som de er flest. Sød, stille, ordentlig pige møder lidt modigere dreng. Drengen bliver en anelse træt af sød, stille og ordentlig pige. Drengen kan ikke finde ud af at sige sandheden og bliver kluntet, snerrende og fraværende. I denne bog er tvistet, at drengen dør og at pigen må leve videre med både fysiske og psykiske ar.

”Kære døde dumme Vik” er en okay bog, men så heller ikke mere. Karaktererne er en anelse flade, og selv Selma kommer vi ikke til at kende sådan RIGTIGT. Hun har en lille alfabetleg, som gør hende til noget særligt, og er i det hele taget glad for ord og bogstaver, men ud over det, så ved jeg egentligt ikke noget om Selma. Øv. Det kan jo godt være, at hun i virkelilgheden var bekendskabet værd.