2012

87-7394-835-7

Käre Agnes!
oversat af Jan Mølgaard

2. udgave, 1. oplag

Agnes’ mand Erich er netop død, han blev kun 57 år ”og der havde aldrig været tegn på, at han skulle dø så ung”.

Til begravelsen dukker Henny op – Agnes’ barndomsveninde, som hun ikke har set i 19 år. Kort tid efter kommer der et brev til Agnes fra Henny, som spørger om Agnes har lyst til at genoptage kontakten, i første omgang vil hun gerne skrive sammen, rigtige breve, ikke mails.

Agnes svarer positivt tilbage, og snart er en livlig brevveksling i gang. Brevene veksler med fortællingen om, hvordan de to mødtes og blev veninder. Og om deres første erfaringer med drenge og deres kamp om de samme drenge og mænd, da de bliver ældre.

Snart kommer Henny til sagens kerne og den egentlige grund til, at hun har kontaktet Agnes, og kun vil skrive sammen i stedet for at mødes: Hennys mand er utro, og han må dø! Hun har brug for en hjælper, en der ikke har et motiv eller kender Henny eller manden, og Henny spørger Agnes, om hun vil overveje at dræbe manden – naturligvis mod en klækkelig betaling. Agnes har brug for pengene – og efter først at have afvist  forslaget, indvilger hun, og de to kvinder begynder at lægge planer i deres breve. Men selvfølgelig går ikke alt som planlagt…

En hyggelig lille bog fra Håkan Nesser, som handler om hævn og jalousi, gammelt venskab og kærlighed. Som Nesser har for vane, springer bogen mellem nutiden – brevskrivningen – og tilbage i tiden, hvorved der tegnes et billede af de to kvinder og deres venskab. Den er hurtigt læst, overraskende og interessant. Den har nogle år på bagen, og Nesser har udviklet sig meget som forfatter siden; hans nyere bøger er langt mere raffinerede, men alligevel kan man sagtens nyde denne lidt ældre sag.