764

2014

978-0-525-95296-1

Just One Evil Act

En amerikansk forfatter som er jaloux på alt engelsk, europæisk baggrund og kultur, har begået en utålelig bog.

Hvad er så den onde akt?

At et barn blev født uden at en far er registeret og han derfor ikke har forældre pligter/rettigeheder i lovens øjne? At far’en ikke vil giftes med mor’en p.g.a. af hans muslimske baggrund og tidligere familie? At mor’en forlader barnet? For at komme tilbage og så “kidnappe” hende og forsvinde? At hendes familie er racistisk og ikke vil kendes ved mor og barn?

Dette er optakten i denne bog hvori hovedpersonen er Barbara Havers – Lynley’s kvindelige opdager tvilling. Hun er ensom men har et venskabeligt forhold til sin nabo Azhar og hendes datter – han er professor i mikrobiologi på universitet og hans 9 årige datter Hadiyyah, hvis mor er engelsk. Men Azhar er pakistansk muslim og derfor mistænkelig. Barbara har ikke mange venner og er vel hemmeligt forelsket i Azhar men erkender det ikke. Hun finder en privat detektiv som prøver at lokalisere Hadiyyah, for Barbara kan ikke lege detektiv da hun bliver undersøgt for ikke at være en værdig detektiv: hendes påklædning passer ikke, hun er ligeglad med hvad overordnede finder på, hun følger sin egen tankegang og undersøgelser. Hun går til smudspressens superjournalist og får derved hele historien til at rulle. Det meste af bogen foregår i Italien. For at angive at det foregår i Italien er der en masse irriterende italienske sætninger som ikke er oversat; hvis det italienske blev taget ud så kunne bogen være blevet skåret ned med 100 sider. Hvis bogen var blevet ordentlig redigeret så kunne bogen måske have været 250 sider i stedet for 764. Og det ville have været en lettelse! Det tog ca. 300 sider at komme ind i plottet.

Hadiyyah bliver bortført af sin mor, for igen at blive kidnappet fra sin mor, men bliver fundet igen. Var det far’en som gjorde det? Så dør mor’en og det viser sig at hun blev dræbt af en meget virulent e-coli virus. Som en selvfølge bliver Azhar mistænkt og anholdt. Men Barbara stoler på sine venner og kæmper en don quichot’sk kamp for at få sin ven frikendt, uden at tænke på konsekvenseren og hendes mulige fyring.

For fans af Lynley så er dette en bog i frit fald, som de sidste bøger af Elizabeth George; så jeg holder op med at læse hende i fremtiden. UFF!

(Bogen er læst på engelsk)