97

1978

87-01-20662-1

Julen er hjerternes fest

3.

Denne jul er det præcis 40 år siden, at Lise Nørgaard udgav „Julen er hjerternes fest“ — fire fortællinger om julens glæder og genvordigheder.

Jul anno 2018 har novellerne ikke mistet noget af deres spøgefuldhed, charme og skarpe analyse af juletidens hyggelige og nerveopslidende stunder. Når man læser de fire beretninger „Julerejsen til mormor“, „Den lange julefrokost“, „En formgivet juleaften“ og „Volmer i nisseland“, tager man tilbage til halvfjerdserne for at konstatere, at der ikke er meget, der har ændret sig ved vores måde at klare juletiden på — selvom der har været mange julefester siden bogens første udgivelse i 1978.

Lise Nørgaard skaber med sin genialt underfundige pen et varieret persongalleri og et farverigt sceneri. Der er f.eks. den juletrætte familiefar, der nødig vil rejse gennem hele landet igen for at fejre festen med sin stramtandede svigermor (ti vilde heste får mig ikke ud af huset i denne jul). Der er ballademageren Volmer, der klæder sig ud som julemand og kidnapper — i bedste „Kaptajnen fra Köpenick“-manér — hele nisseparaden for at tjene lidt ekstra penge. Der er nogle velplacerede hib til julefrokostkulturen (vi holder den altid i god tid i firmaet, så folk kan nå at komme til bevidsthed før jul) og bladenes selvkloge rådgivninger om den perfekte jul (vi vil også alle gerne være en hyggemor og en lykkemor, og det er den mor, der i julemåneden er en slap-af-mor, som siger juhu med børnene og sætter pif på juleglöggen til ham).

Lise Nørgaards „Julen er hjerternes fest“ er 100 sider sjove julefortællinger, som skaber julestemning i ét nu og frembringer store smil på læsernes læber — en tidløs humoristisk juleklassiker.