“Har du nogen sinde undret dig over Julemanden?
Hvor bor han?
Hvordan ved han, hvad du ønsker dig?
Hvordan får han lavet alle gaverne og delt dem ud?
Og hvordan ved han, om du har været artig?
Denne bog vil svare på alle dine spørgsmål og løfte sløret for alle Julemandens hemmeligheder”.

Bogen er bygget op, således at der på hvert opslag er besvaret et nyt spørgsmål, hvilket er ret overskueligt. Foruden et afsnit hvor spørgsmålet besvares er der på hvert opslag illustreret fx hvem der hjælper julemanden og hvordan det foregår. I princippet fint, men det bliver desværre ødelagt af måden man har valgt at stille det hele op på, da der er mange små talebobler med forskellige kommentarer, hvoraf de fleste er uden indbyrdes sammenhæng. Noget der desuden øger uoverskueligheden, er at teksten i taleboblerne er skrevet med forskellige skrifttyper og forskellige størrelser. Ja, faktisk er noget så småt, at det er nærmest ulæseligt.

For ikke kun at være negativ og kritisk, vil jeg sige at der er nogle gode billeder i bogen, med massevis af sjove detaljer som børn kan få en del tid til at gå med at på opdagelse i. Desuden er der nogle humoristiske forklaringer på nogle af de spørgsmål som uvilkårligt dukker op hvert år til jul. Blandt andet mysteriet om, hvordan en stor, velnæret mand, som julemanden jo er, kan klemme sig igennem en skorsten? Forklaringen og illustrationerne hertil morede mig må jeg indrømme, det viser sig nemlig at julemanden faktisk er hvad man må betegne som en tynd pind. Lyder det forkert, så læs bogen, så giver det hele mening.

Forsiden svarer meget godt til indholdet, lidt rodet og uoverskuelig. Jeg har en vis forventning om, at når der er tale om en julebog, så er der også plads til julestemning, men det er der ikke ret meget af i denne bog.

Bogen vil billedmæssigt kunne læses af børn fra 4 år, og de vil helt sikkert synes, det er sjovt med de mange sjove billeder. Det er bare lidt ærgerligt, at tekstens sværhedsgrad ikke er tilsvarende billeder, da der er anvendt mange svære ord, som man ikke kan forvente målgruppen kender.