Julemandens breve af J. R. R. Tolkien

af d. 6. juli 2007

111

2006

87-00-22738-2

The Father Christmas Letters

“Julemandens breve” er skrevet af forfatteren til “Ringenes herre” trilogien og “Hobbitten” som har opnået kultstatus de senere år, især efter filmatiseringen. Hvad jeg egentlig havde forventet af denne bog, er jeg ikke helt sikker på, da jeg havde svært ved at forestille mig Tolkien skrive julehistorier. Bogen overrasker, ikke så meget på grund af historierne, men nærmere på grund af det personlige præg som udstråler fra brevene.

Gennem bogen får man et indtryk af, hvem Tolkien i grunden var, da historierne er skrevet til hans egne børn. Hvert år fra 1920-1943 skrev han hvert år i december et brev til sine børn, brevene var fra selveste julemanden og heri var fortællinger fra livet på Nordpolen. Sammen med Nordpolsbjørn kæmper julemanden med at få gaverne klar til juleaften, og der kommer ofte noget i vejen. Flere gange netop på grund af den temmelig klodsede Nordpolsbjørn, som undervejs kommer ud for nogle ret uheldige episoder. For det meste er det julemanden selv der fortæller, men indimellem blander Nordpolsbjørn sig i snakken og ligeledes alfen Ilbereth.

Bogen har et yderst elegant og smagfuldt omslag, og indeni bogen kan man ved siden af de oversatte breve, se originaludgaverne af Tolkiens håndskrevne breve krydret med hans egne små kommentarer til børnene. Illustrationerne i bogen, dvs. i brevene, er også tegnet af Tolkien selv, og det er en ekstra charme at se dem sammen med historien han fortæller.

Noget der især rørte mig, var brevene som er skrevet under krigsårene, hvor han tydeligvis er præget af krigen. Han skriver brevene, som et lyspunkt til sine børn i en ellers mørk tid, for at holde modet oppe hos dem.

Alt i alt en spændende bog, men for mig mest på grund af forfatteren. Historierne er også søde og sjove, men jeg er usikker på hvorvidt børn vil finde den spændende, netop fordi historierne er rettet mod forfatterens egne børn.

Kan læses fra 6 år og er velegnet som højtlæsning.