af d. 26. december 2019

304

2019

978-87-638-5933-2

Christmas at Little Beach Street Bakery (oversat af Marianne Linneberg Rasmussen)

1.

Julen nærmer sig for Polly, hendes forlovede Huckle, deres søpapegøje Neil og resten af beboerne på den lille tidevandsø Mount Polbearne. Polly og Huckle glæder sig til at få tid til sammen at slappe af, men så nemt skal det ikke gå. Der er nemlig rift om Polly’s særlige bagværk, og pludselig skal Polly ikke blot bage til butikken, men også til det årlige julemarked, og kammeraten Reuben’s julefest. Selvom Polly er skuffet over ikke at få tid til blot at slappe af med Huckle, går hun ind i opgaverne med højt humør – langt mere skuffet er dog Huckle, der virkelig havde set frem til deres tid sammen i julen. Men helt galt går det først da Polly’s veninde Kerensa afslører en potentielt livsforandrende hemmelighed for Polly – Og hverken Polly eller Kerensa ved hvad de skal gøre. Vil alt blive godt igen inden jul?

‘Jul i Det Lille Bageri på Strandpromenaden’ er den nyeste – og, ifølge forfatteren selv, med al sandsynlighed sidste – bog i serien om Polly’s liv på den lille ø Mount Polbearne. Selvom det sikkert er en fordel at have læst de andre bøger i samme serie inden denne læses, er jeg sikker på, man sagtens kan læse denne uafhængigt af de forrige. Jenny Colgan er god til at introducere læseren for karaktererne, og har en lille intro ved bogens start, så alle kan være med.

Jeg er ret vild med den måde, Jenny Colgan fortæller romantiske historier på. For hun formår at skabe en hyggelig stemning med elskelige karakterer og masser af forviklinger, men uden blot at fortælle en forudsigelig kærlighedshistorie. Der er altid små twists, og bogens personer er langt fra perfekte og begår ofte fejl. Bogen er dog stadig letlæst og god at synke ned i sofaen med når du har brug for at koble af, da den på trods af sine forviklinger ikke kræver den store tankevirksomhed. Så alt i alt en god og i høj grad hyggelig bog!