Jomfru Snehvid af Ed McBain

af d. 21. februar 2013

237

1989

87-15-01714-1

Snow White and Rose Red

Advokat Hope hyres af en ung kvinde, der er tvangsindlagt på et sindssygehospital. Hun mener at hun er rask og bør udskrives. Hope er skeptisk, men gør grundige undersøgelser, der leder ham på sporet af en form for sammensværgelse.
Forholdet mellem Hope og kvinden overskrider hurtigt det rent professionelle…
Der er desværre skrevet et utal af bøger og filmmanuskripter efter denne model. Hver gang en ny udgave dukker op, har man set det hele før.

Den usagte aftale, forfatteren indgår med læseren, bryder han fermt efter 100 sider, hvor perspektivet springer fra førstepersonsfortælleren Hope, og zoomer ud til et overordnet vue, hvor man følger betjentene Bloom og Rawles der efterforsker et mord. Et lig er blevet fundet i en flod, stærkt forrådnet og uidentificerbart. Der klippes enkelte gange tilbage til Hope, før historien når sit klimaks. ‘Klimaks’ sagt i gåseøjne, – det er snarere en fesen afrunding uden den store dramatik. Den slags leveres mere slagkraftigt på station 87, uden at det går ud over realismen. Her virker både handling og det afsluttende drama en anelse for konstrueret.

Serien om advokat Hope er ikke på højde med McBains hovedværk om station 87. Men indimellem er der en positiv overraskelse. ‘Skønheden og udyret’ er en sådan. Jomfru Snehvid derimod, trækker store veksler på læserens tålmodighed. Den er for træg i opstarten, advokaten har intet nyt på privatlivsfronten, og først da McBain passer bolden videre til de to betjente sker der lidt. Men særlig meget politiarbejde er der ikke i opklaringen. Det hele ender i stor ligegyldighed. Og det er startet på samme måde.
På den positive side er politiefterforskningen, som har sine interessante momenter. Det er bare ikke nok til at redde en historie der bygger på et svagt fundament. Ydermere vader McBain direkte ud i utallige udvandede klichéer.

Det er ikke godt nok. Det er en ommer.