Jernporten af Jens Christian Grøndahl

af d. 19. februar 2015

325

2014

978-87-02-16436-7

Jens Christian Grøndahl har igen gjort det! – Han har skrevet en vedkommende og livsnær roman om en ganske almindelig mand og hans liv på godt og ondt. Bogen er skrevet i jeg-form, og fortælleren/forfatteren analyserer gennem hele bogen forskellige forhold, som har bragt ham i den situation, han lige nu befinder sig i. Han analyserer også intenst sin mors liv fra pige i Brønderslev til først maskinskriver ved Teknisk Forvaltning og til slut scriptgirl i filmbranchen. Hvordan nåede hun dertil, og hvordan passer det ind i alle andre ting som sker i bogen og specielt hvordan har moderen påvirket ham og fået ham til at blive den “ensomme” person, han er blevet – og som han sætter stor pris på at være, uden at være hverken menneskesky eller misantropisk anlagt, som han selv skriver.

Bogen starter med at beskrive hovedpersonens store politiske interesse og dermed store interesse for det tyske sprog – og her kommer en inspirerende tysklærer – og ikke mindst hendes datter – til at spille en stor rolle. Han får ikke gennemført sin universitetsuddannelse, men arbejder livet igennem som en endog meget vellidt og inspirerende skolelærer som på et tidspunkt står overfor en ny stor udfordring, da en flygtningedreng kommer som ny elev. I bogens sidste afsnit er hovedpersonen i Rom, hvor han går rundt alene og oplever byen, som han for mange år siden har besøgt med sin daværende hustru. I Rom kommer han igen ud for en ny udfordring som kaster nyt lys over hans tilværelse. Flot skrevet bog – supergodt sprog og god og vedkommende handling. Absolut anbefalelsesværdig.