Jeg skal huske dig af Yrsa Sigurðardóttir

af d. 13. august 2013

363

2013

978-87-11-38064-2

Ég man þig

Parret Garðar og Katrín har sammen med veninden Líf, hvis nyligt afdøde mand var Garðars bedste ven, købt et forfaldet hus på øen Hesteyri. Målet er at sætte huset i stand og åbne et lille pensionat, men da de ankommer til øen en kold efterårsmorgen, er Katrín meget i tvivl om projektet. Øen er mennesketom, og deres eneste forbindelse til omverdenen er båden, der afleverede dem, og som kommer tilbage om en uge – hvis vejret er til det!

Det viser sig, at huset de har købt, gemmer på en historie, og de har ikke været længe på øen, før Katrín er overbevist om, at de alligevel ikke er alene.

Sideløbende med fortællingen fra Hesteyri hører vi om psykiateren Freyr, der for nylig er flyttet alene til Ísafjöður. Hans lille søn, Benni, forsvandt sporløst for tre år siden, og mens hustruen Sara er overbevist om, at sønnens ånd stadig er hos dem, ved Freyr, at det er ønsketænkning, og det har været med til at ødelægge ægteskabet.

Men som fortællingen skrider frem, trænger Bennis forsvinden sig på, og viser sig – måske – at have noget at gøre med et omfattende hærværk i en børnehave, et mystisk selvmord og en anden forsvinden for 50 år siden.

Jeg har ikke tidligere læst noget af islandske Yrsa Sigurðardóttir, som står bag krimiserien om forsvarsadvokaten Thóra Gudmundsdóttir, men jeg faldt for omtalen af “Jeg skal huske dig”, som fik mig til at tænke på svenske Johan Theorin, der også giver krimigenren et overnaturligt twist i sin Ølands-serie. Sammenligningen er ikke helt skæv, for begge skriver fremragende, og begge formår at trække læseren ind i et kuldslået univers fyldt med sorg, vrede og afmagt, hvor mørke og uhygge dominerer.

Fortællingen skifter mellem Hesteyri og Ísafjöður, og Yrsa Sigurðardóttir fører sikkert læseren fra den kolde, vindblæste ø hvor istandsættelsen af det forfaldne hus bryder sammen, mens angsten langsomt får overtaget, til Freyr som kæmper for at forstå, hvordan et selvmord kan have forbindelse til Bennis forsvinden og samtidig trækker tråde 50 år tilbage.

Plottet er godt skruet sammen, og spændingskurven stiger støt hele vejen igennem. Yrsa Sigurðardóttir lader uhyggen snige sig ind på læseren ved hele tiden at føje nye foruroligende elementer til historien uden at det på noget tidspunkt bliver overdrevent eller utroværdigt. Det er fremragende lavet, og jeg kan kun anbefale denne isnende thriller som en af årets læseoplevelser.