Jeg kender en dyrlæge af Ralf Butschkow

af d. 13. juli 2013

24

2011

978-87-7868-371-7

Ich hab ein Freundin, die ist Tierärtzin

Dorthe er dyrlæge med egen klinik. Det er ikke småting, hun kan blive udsat for på jobbet. Kaniner skal undersøges, en hund skal opereres, én skal have gips på, en fri fugl vil ikke fanges igen og sættes i bur, grisen skal fare, koen vil ikke spise og hesten har trådt i et søm.
Dorthe har en travl arbejdsdag, og nu hun kommer hjem venter hunden Boris, med skulderhøjde som en pony, glad på hende.

Heldigvis har Dorthe tydeligvis valgt sit job med omtanke. Glæden ved jobbet lyser ud af de farvestrålende illustrationer. På hvert opslag gemmer der sig en lille grøn skildpadde, samt en rigdom af detaljer, som teksten på glimrende vis forsyner os med sprogbrug til at undersøge nærmere. Næstsidste opslag består af en række mindre billeder, der alle viser ting, som vi har mødt tidligere i bogen og derfor nu kan tale om, for at konsolidere den nye viden yderligere.

Ralf Butschkow har selv illustreret bogen. Dette er i høj grad sket med opmærksomhed på detaljen, men alligevel tilpas enkelt til at selv de helt små kan være med til at undersøge billederne.

Indholdsmæssigt må bogen siges at befinde sig i gråzonen mellem skønlitteratur og de første fakta bøger. Ganske vist er der en vis mængde fagspecifik viden, som bliver præsenteret, men ikke i et sådant omfang, at man kan siges at få videre indblik i dyrlægejobbet. Efter endt læsning vil barnet have snust lidt til faget, men formentligt sidde tilbage med lidt flere spørgsmål og fokusområder end før læsningen begyndte. Som sådan tjener “Jeg kender en dyrlæge” som en god, lille appetitvækker til faglitteratur som genre og som øjenåbner for, at bøger kan indeholde mere end bare “en god historie”.