Jeg har ikke noget til gode hos Vorherre af Merethe Stagetorn og Birgitte Wulff

af d. 6. november 2014

196

2014

978-87-7137-985-3

Jeg har ikke noget til gode hos Vorherre

Der er nok ikke mange, som ikke kender navnet Merethe Stagetorn. De fleste har nok læst om hende i avisen eller set hende på TV i forbindelse med en af de utallige sager hun har ført. Det er jo ikke små sager for hr. og fru Jensen vi kender hende fra. Men medietunge sager som forsvarer for Mogens Glistrup, Peter Brixofte, rockere og ikke mindst den store Tvind sag. Men hvem er egentlig kvinden bag navnet, det er der nok ikke så mange af os der ved, men med denne bog bliver vi en del klogere.

Journalisten Birgitte Wulff, kendt fra DR og Ekstrabladet har været pennefører i denne fine lille bog om en højst bemærkelsesværdig dame i det danske retsvæsen. Som læser får vi et indtryk af opvæksten og de personer der har været med til at præge Merethe til den kraftfulde kvinde hun er. Livet har lært hende at man skal tage fat og ikke vise sin svaghed, og det har hun praktiseret til fulde som forsvarsadvokat, hvor hun har valgt sine sager i en bred vifte for ikke at blive sat i bås. På samme måde kan man sige hun også har levet livet bredt, for det er ikke kun som forsvarsadvokat hun har ageret. I mange år var hun ejer af det kendte conditori La Glace i Skoubogade, hvor datteren Marianne fra barnsben lærte at gå til hånde. Det blev da også hende der 11 år efter købte stedet af moderen. Hjemmet var Lindholmgård hvor sønnen Henrik fra barn at hjalp til, så meget så han var tæt på at blive landmand i stedet for advokat.

Det menneske der har betydet mest for Merete er hendes mand Ove, og bogen starter og slutter da også med refleksioner om deres lange liv sammen.

Bogen er krydret med et udvalg af fotos, dels af Merethe og dels af de mennesker der haft størst betydning i hendes liv, den er let læselig og meget ligefrem i
sit sprog og giver et fint indblik i et liv der ligger fjernt fra det de fleste af os lever.