Jeg giver slip af Philippe Claudel

af d. 27. december 2014

91

2013

978-87-91450-69-3

J'abandonne

Der er noget ved små bøger, der gør, at man tør kaste sig over dem. Er det ikke lige noget, så finder man hurtigt ud af det og kan stoppe læsningen. Man skal ikke om på side 124 for at finde ud af, at det her er nok ikke lige mig.

“Jeg giver slip” er en lille lækker sag på bare 92 sider med store bogstaver, så den er ret spiselig. Indholdet derimod er ikke småt – men stort og afmægtigt.

Vi er inde i hovedet på en mand – hovedpersonen, hvis navn vi aldrig får at vide. Han har mistet sin kone i barselssengen og er alene med sin 21 måneder gamle datter. Hans kones død har efterladt ham i et stort mørke og en snigende depression, og han tumler med ideen om at tage sit eget liv for at kunne være sammen med sin elskede. Men kærligheden til datteren er en svær størrelse og ikke sådan lige at ryste af sig.

Side 9: “Du er lige blevet enogtyve måneder. Dine øjne er som agater, der hele tiden er i bevægelse, som om de ikke vil gå glip af noget, men se alt, opfange alt, hvad der er omkring dig. Og samtidig forekommer det mig, at jeg dag for dag flygter længere bort fra dig, selv om du forbliver mit eneste og store under. I morges omfavnede jeg dig, og imens tænkte jeg, at jeg måske aldrig ville se dig igen. Du er stadig alt for skrøbelig til det her, til trods for at du er så smuk og troskyldig”

Han arbejder på et hospital som psykolog med at få pårørende til at tillade organdonation. Sammen med en kollega forsøger på respektfuld vis at forklare de pårørende, hvordan det kan betyde en forskel for andre mennesker, hvis organer doneres.

I sin depression over hustruens død er hovedpersonens virkelighed blevet forvrænget – eller måske forstørret – for alle indtryk vendes og drejes og historien er bygget op omkring en akse, hvor hovedpersonen på sit job har besøg af en kvinde, der netop har mistet sin 17-årige datter i en trafikulykke, og der skal tages stilling til organdonation. Perspektivet skifter fra interviewet med kvinden og hovedpersonens eget liv og egen datter.

En lille – stor – historie om vrede og afmagt, om depression – og betydningen af at have noget at leve for.