Jarastavens vandring 1: Vølvens datter af Saga Borg

af d. 9. november 2007

333

2001

87-623-0060-1

Völvans dotter

Da en flok krigere fra en nærliggende landsby angriber den unge Siris boplads, dræbes hendes elskede, og hun selv bortrøves. Ikke kun hende, men flere af bopladsens kvinder får rykket deres liv op ved roden, og må starte forfra i en landsby, blandt fremmede mennesker; de mennesker, som har dræbt og skadet flere af deres kære. Usikkerheden om hvorvidt de efterladte er okay er stor. Særligt svært er det dog for Siri, der må skjule sine evner som vølve. Hver landsby har nemlig en vølve, og kun én, og dennes opgave er at tolke på gudernes tegn i form af runer, helbrede folket og beskytte det. Skulle den nye landsby opdage Siris evner, ville det højst sandsynligt betyde hendes død, for ud over de helbredende egenskaber ejer en vølve også kraften til at kaste forbandelser.

I landsbyen støder Siri på flere problemer. De spirende følelser for byens høvding, Vidar, tager hun ikke imod med udpræget glæde. For det er jo hans skyld, at hendes elskede mistede sit liv, og at landsbyen har måttet lide. Hævntørsten slider i Siri. Og allerede fra første færd opstår en strid mellem hende og byens mægtigste kvinde – Grina, Vidars kvinde og byens vølve.

Bogen, der foregår i middelalderens Sverige, har en god blanding af magi, kærlighed, drama og intriger. Det er en, jeg flere gange er vendt tilbage til – En god, letlæst bog. Og fanges man af den, kan man glæde sig over de efterfølgende otte bøger. Forfatterne (for der er hele tre!) har skabt et univers man let falder ind i, og som man så lever i så længe bogen står på. Den minder om “Sagaen om Isfolket” – der er en del af den samme stemning i begge bogserier.